" هوالــــــــــــرزاق "

مقالات

باز سازی لوگو برند 5 شرکت معروف جهان ( باز طراحی لوگو )

فهرست مطالب

باز سازی لوگو برند

مقدمه

می خواهیم در این مقاله درباره باز سازی لوگو برند های معروف جهان ( باز طراحی لوگو ) صحبت کنیم و در این میان به ضرورت های باز سازی لوگو به صورت کوتاه اشاره کنیم و علت های این مسئله را بررسی نماییم.

و در ادامه به بررسی مثال هایی در این مقوله ( باز سازی برند های معروف ) پرداخته و باز طراحی لوگو برند های معروف جهان را مورد مطالعه قرار دهیم. برند هایی که در طی سالیان متمادی به کار پرداخته و دچار چالش های بسیاری بوده اند و در نهایت توانسته اند به خوبی از عهده این چالش ها بر آیند و توانسته اند برند خود را از کوران این مشکلات به در آورند و در طی این سالها چندین بار لوگو برند خود را تغییر داده و آن را باز سازی نمایند.

اهمیت باز سازی لوگو برند ها

برای اینکه درک درستی از این مقاله داشته باشیم باید مقدماتی را زمینه چینی کنیم و کمی راجع به اصول پایه این مبحث کسب اطلاعات نماییم و قبل از اینکه وارد مسئله اصلی که در این مقاله بازسازی لوگو برند ( باز طراحی لوگو ) است بپردازیم، بهتر است ابتدا به این پاسخ که لوگو چیست؟ اشاره کرده، اندکی راجع به آن توضیح دهیم تا در زمان ارائه مطالب ذهن خوانندگان این مطلب صرف تفکر راجع به مسائل جنبی این مقاله نشود. اما لوگو چیست؟

همانطور که می دانیم هر برند، یا شرکت و موسسه ای خواه کوچک باشد خواه بزرگ، برای معرفی و حضور خود در بخش های مختلف نیاز به یک نماد از خود دارد که این نماد می تواند بصورت یک تصویر یا نوشته و یا تلفیقی از نوشتار و تصویر باشد که به آن لوگو، آرم یا نشان واره می گویند که باید در بر دارنده هویت اصلی برند و مامور معرفی آن باشد. 

لوگو باید مهمترین صفات اصلی شرکت یا موسسه خود را شامل شود و رنگی متناسب با آن داشته باشد. در اصل ریشه رنگ سازمانی در لوگو جستجو می شود. بنا بر آنچه گفته شد، داشتن لوگویی مناسب و استاندارد از ضروریات هر برند، شرکت و موسسه ای می باشد.

تعریفی از باز سازی لوگو برند ها

تمامی شرکت ها و برند ها طبق مطالب گفته شده دارای لوگو یا آرم می باشند، چه بسا تعداد زیادی از این لوگو ها در بدو طراحی و شکل گیری برند از یک طراحی استاندارد و عالی برخوردار بوده اند و تحسین همگان را نیز بر انگیخته اند.

اما در مورد همه لوگو ها چیزی که انکار نا پذیر است، این است که تمامی این برند ها در طول زمان دچار تغییرات بسیاری شده اند و مشکلات بسیاری را از سر گذرانده اند و این مسئله باعث تغییراتی اساسی در آنها شده و اینک پس از این سرگذشت طولانی وتغییراتی که اجتناب ناپذیر بوده باید دست به تغییراتی در لوگو خود بزنند و چون لوگو چکیده تصویری و نمود بصری برند است باید شامل این تغییرات بشود و در نهایت باز سازی لوگو برند انجام شود.

ضرورت باز سازی لوگو برند ها

گاهی اوقات پیش می آید که لوگو برند مان از یک طراحی خوب و استاندارد برخوردار است اما بدلیل نوع اجرای نا مناسب قابلیت های بصری آن بلا اثر مانده و نمی تواند توانمندی خود را نشان بدهد. در اینجا علی رغم اینکه لوگو با برند مان همخوانی دارد اما نیاز به اجرای مجدد و باز سازی لوگو برند دارد تا بتواند به عملکرد صحیح خویش بپردازد. گاهی نیز اجرای لوگو توسط طراح درست انجام شده اما در اثر گذر زمان بازتابی کهنه و قدیمی به خود گرفته که صرفا با یک اجرای مجدد و ترجمه آن به زبان تصویری جدید نقش خود را به خوبی ایفا می نماید بی آنکه در ماهیت آن تغییری حاصل شود.

در برخی باز سازی لوگو برند ها، دلایل دیگری نقش دارند، بطور مثال زمانی که نوع خدمات ما در اثر نیازهای بازار دچار تغییر شده اند طبیعی است که لوگو ما نیز دچار اندکی تغییر شود تا بتواند همچنان نماینده خوبی برای هویت بصری برند مان باشد. از آنجایی که هدف اصلی هر برند ، موسسه یا شرکتی کسب درآمد، فروش و سود دهی است طبیعی است که برای نیاز بازار و مشتریانش برنامه ریزی نماید و دائم با انعطاف پذیری رضایت مشتریان را سر لوحه کار خود قرار دهد. در این موارد نیز نیازمند باز سازی لوگو برند مان هستیم.

گاهی نیز علت اصلی نیاز به باز سازی لوگو برند در شرکت یا موسسه ما تغییر ارزش ها، خدمات و یا محصولات  برندمان است . که باعث ضرورت تغییر می شود.در هر صورت هر کدام از این علت ها که موجبات این تغییر را فراهم کرده، نیاز به باز سازی لوگو یا آرم شرکتمان ضروری بوده و اجتناب از آن موجبات ضرر رسانی و لطمه دیدن برندمان را فراهم می آورد. و باید سریعا” دست به تغییر زد.

اما نکته اساسی این است که تغییرات نباید آنقدر زیاد باشد که به هویت بصری برندمان لطمه بزند و مخاطبین در شناختن آن دچار مشکل شوند. در اینجا باز سازی لوگو برند تعدادی از شرکت های معروف جهان را بررسی می نماییم. تا بتوانیم برخی از نکات اشاره شده در آن را مشاهده نماییم.

باز سازی لوگو برند یوتیوب

در بازسازی لوگو برند یوتیوب که بازسازی مناسبی به نظر می رسد در اصل عناصر تغییر زیادی نکرده اند و علت آن سر در گم نشدن مخاطبین و شناخت راحت آن است.  طراح با مقداری جابجایی و اضافه کردن یک عنصر بصری این کار را به شکلی ماهرانه انجام داده است. او با آوردن تمام عناصر نوشتاری در کنار هم خوانش واحد و راحت تری به اسم برند داده و در مقابل با افزودن یک مثلث سفید به داخل کادر قرمز رنگ که نمادی از اجرا (Play)است، در اصل یک تلویزیون را در ذهن مخاطب تداعی کرده که این با رسالت اصلی یوتیوب همخوانی دارد. و در اصل باز سازی لوگو برند به خوبی انجام شده است.

سازی لوگو یوتیوب 1

یوتیوب

یوتیوب ( YouTube ) در اصل یک سرویس اشتراک ویدئو است که دومین وب سایت پر طرفدار جهان پس از گوگل است که در سراسر جهان اقبال عمومی بسیاری دارد. این شرکت در فوریه 2005 توسط سه کارمند تاسیس شد. محل اصلی شرکت در ایالت کالیفرنیا کشور ایالات متحده است. کاربران در این وب سایت می توانند ویدئو های آموزشی، فیلم، موسیقی و … خود را آپلود نمایند. ویدئوی << بچه کوسه >> پر بازدیدترین ویدئو در یوتیوب است. 

باز سازی لوگو برند شرکت گوگل

در بازسازی لوگو برند گوگل (باز طراحی)، اولین نکته ای توجه را به خود جلب می نماید، تغییر نوشتار سریف به نوشتار سان سریف می باشد. منظور تغییر از حروف زائده دار به حروف بدون زائده است. این مسئله لوگو را از حالت خوانش بهتر، به حالت تصویری بهتر می برد و طرح مدرن تر می شود. یعنی اولویت از خوانش به تصویر داده می شود. این کار منطقی به نظر می آید، با توجه به تغییر اندک لوگو و علم بر اینکه بینندگان کاملا با آن آشنایی دارند خوانش در اولویت دوم و فرم در اولویت اول قرار می گیرد. این مسئله باعث سادگی بیشتر طرح و قوت یافتن آن می شود.

همانطور که می دانیم گوگل تشکیل شده از مجموعه المانهایی که در بخش های مختلف آن استفاده می شود و برای تحلیل بازسازی لوگو برند این شرکت باید مجموعه آن ها مورد بررسی قرار گیرند اما بدلیل آنکه ما از لوگو گوگل به عنوان یک مثال در این مقاله برای باز طراحی لوگو استفاده کردیم، اشاره به همین مقدار کفایت می نماید و ذکر این نکته که مجموعه المان های گوگل از حالت متنی در ویرایش جدید، گرایش به حالت فرمی دارند، کفایت می نماید و بررسی کامل این مسئله نیاز به مقاله ای جداگانه دارد.

لوگو گوگل

گوگل

گوگل ( Google ) در اصل یک شرکت فعال در زمینه فناوری اطلاعات است که در کشور ایالات متحده واقع شده است. که کار های اصلی آن شامل: جستجو در شبکه وب، رایانش ابری و تبلیغات است که دارای نرم افزار و اپلیکیشن های مختلف است. گوگل اولین بار در سال 1998 ثبت گردید و فروش سهام آن در سال 2004 انجام شد. هدف گوگل سازمان دهی و در دسترس بودن اطلاعات در سراسر جهان است. این شرکت به طور تقریبی دارای بیش از یک میلیون سرور در سراسر جهان است.

باز سازی لوگو برند مسابقات فرمول یک ( F1 )

باز سازی لوگو برند مسابقات فرمول یک بسیار وسیع بوده و این مسئله در مورد ریدیزاین ( باز طراحی لوگو ) کمی نگران کننده است. زیرا اگر مخاطبین برند قادر به تشخیص لوگو برند نباشند یا این مسئله به سختی انجام شود، قطعا به رسالت باز سازی لوگو برند لطمه ای جبران ناپذیر خواهد زد. با توجه به اینکه لوگو قبلی با استفاده از پتانسیل فضای منفی حرف F طراحی شده و به حق طرحی زیبا و قابل تامل است، می توانیم تحلیل مختصری بر باز طراحی لوگو برند F1 داشته باشیم.

طرح قبلی لوگو مسابقات فرمول یک دارای ساختاری نوشتاری است که در تقسیم بندی به مونو گرام تعلق دارد. در طرح جدید هم با حروفی با خاصیت منو گرام مواجه هستیم، اما این تغییر، در جهت تبدیل حروف نوشتاری به حروف فرمی صورت گرفته یعنی حروف خوانده می شوند، اما بیش از اینکه حرف باشند، شکل هستند. این تغییر شکل، آگاهانه حروف را به سمت شکلی شبیه به پیست اتوموبیل رانی می برد. خط سفید رنگ، مثل خط کشی میان جاده ای است که، در انتها با یک خط مسدود کننده پایان راه را نشان می دهد. ( نقطه شروع و پایان ) در ضمن گفتنی است که طرح کاملا مدرن و انتزاعی شده است. 

سازی لوگو فرمول یک

مسابقات فرمول یک (F1)

مسابقات فرمول یک (F1 ) که به آن مسابقات جایزه بزرگ نیز می گویند، بالاترین رده از مسابقات اتوموبیل هایی با چرخ باز، ( در حالتی که چرخ ها بیرن از بدنه هستند ) می باشد. کلمه فرمول نیز اشاره به مجموعه قوانین این مسابقات دارد. مجموعه مسابقات جهانی فرمول یک در پیست های مخصوص به F1 برگذار می گردد که گاهی در پیست های بسته شهری هم اجرا می شود. این مسابقات دارای میلیون ها بیننده تلویزیونی است که در بیش از 200 کشور جهان به صورت زنده به آن نگاه می کنند.

باز سازی لوگو برند شرکت نیسان

در باز سازی لوگو برند شرکت خودرو سازی نیسان تغییرات فرمی بوده، عناصر همچنان در جای خود هستند با ایت تفاوت که شکل آن ها تغییر کرده . درست است که تغییر چشم گیر بوده ولی به اصل کار صدمه نزده. این لوگو از نوع لوگو های تلفیقی می باشد. به این معنی که هم از عنصر نوشتار و هم از عنصر تصویر به صورت تلفیقی استفاده شده. در اینجا اشاره ای مختصر به تغییرات داشته آن را نسبت به قبل می سنجیم و به نکاتی مختصر می پردازیم.

شکل کلی لوگو صرف نظر از قبل و بعد شامل یک دایره و یک خط نوشتاری می شود. شاید دایره یک چرخ یا فرمان باشد و نوشته که اسم برند است در یک باکس نوشتاری، نمادی مستطیل شکل از جاده می باشد. لوگو قبلی دارای فرمتی سه بعدی و واقع گرایانه بوده، که جنسیتی از فلز را نشان می دهد اما در لوگو جدید طرحی تخت و انتزاعی داریم که از مدالیته دور میشود و سادگی آن زیبایی لوگو های مینیمال را تداعی می کند. فرم نوشتار دقیقا مثل نمونه قبلی حفظ شده که این مسئله در باز نمایی لوگو قبلی در ذهن مخاطبین نقش بسزایی دارد که می توان گفت باز سازی لوگو برند بدرستی انجام شده است.

سازی لوگو نیسان

نیسان ( NISSAN )

شرکت نیسان ( NISSAN ) یک شرکت خودرو سازی چند ملیتی است که دفتر مرکزی آن در شهر یوکوهاما ژاپن می باشد. زمانیکه شرکت خودرو سازی داتسون خریداری شد در شرکت جدیدی به نام نیسان ادغام شد. از سهام داران اصلی آن می توان به شرکت رنو اشاره کرد که تا سال 2008 بیش از 44% سهام آن را خریداری کرده است. لازم به ذکر است که نیسان نیز 15% از سهام رنو را خریداری کرده است.

باز سازی لوگو برند شرکت BMW

لوگو شرکت خودرو سازی بی ام دبلیو، متشکل از بخشهایی است که زیر مجموعه لوگو یا آرم های تلفیقی است. یعنی هم در ساختارش از نوشتار استفاده شده، هم از عناصر تصویری. طبق انتظاری که از خودرو ساز ها می رود، شکل هندسی دایره که نمادی از حرکت و چرخش ( تایر ماشین ) است وجود دارد. از طرفی اسم برند هم طبیعتا در لوگو آمده است. با توجه به اطلاعات پایه ای که از عناصر اصلی لوگو این برند داریم، می توانیم به نکاتی چند از ریدیزاین یا به عبارت دیگر ، باز سازی لوگو برند بی ام دبلیو  اشاره نماییم.

در باز سازی لوگو برند بی ام دبلیو تغییرات به اندازه بوده و تنها تم آن تغییر کرده، یعنی از فرمت انتزاعی قبلی باز هم استرلیزه تر شده و لوگو به سمت سادگی بیشتر و مینیمالیزم حرکت نمود، نور و گرادیانت که در اصل تمی تزئینی است و ارتباطی به عناصر اصلی لوگو ندارد، به درستی حذف شده. زیرا این گرادیانت را شما نمی توانید در مهر شرکت بیاورید، پس این یک عنصر اصلی طراحی نیست. از طرفی حاشیه اشکال که به آن بعد می دهد حذف گردیده لوگو کاملا مسطح و تخت شده که این مسئله باعث مدرن تر شدن آن گردیده. در مجموع می توان نتیجه گرفت که باز سازی لوگو برند به خوبی انجام شده است.

باز سازی لوگو برند BMW

BMW

شرکت بی ام دبلیو ( BMW ) یک شرکت خودرو سازی چند ملیتی است که به تولید خودرو های لوکس و موتور سیکلت می پردازد. این برند در سال 1916 توسط فرانس یوزف پوپ با هدف تولید موتور های هواگرد تاسیس شد و تا پایان جنگ جهانی دوم یعنی سال 1945 به همین کار مشغول بود. خط تولید این شرکت هم اکنون در کشورهای: آلمان، برزیل، چین، هند، آفریقای جنوبی، انگلستان و ایالات متحده آمریکا دایر است.

آنچه در این مقاله خواندیم

با توجه به مطالب گفته شده در این مقاله که ابتدا به معرفی لوگو، سپس به اهمیت باز سازی لوگو برند، تعریف و ضرورت باز طراحی لوگو و در نهایت به بررسی 5 مورد از بازسازی های شرکت های بزرگ در سطح جهان پرداختیم، عموما نتایجی نزدیک به هم داشتند و گویا ضروریات آنها از یک جنس و دغدغه هایی مشابه داشتند که با بررسی تک تک آنها این نتایج حاصل شد، که به تعدادی از آنها به اختصار اشاره می نماییم.

در بررسی باز سازی لوگ برند ها متوجه شدیم که آنها از طرح های چند بعدی به سمت طرح های تخت حرکت کرده اند و به ساده سازی و گاها به سمت طراحی مینیمالیزم کشیده شده اند چرا که این سبک امروزه طرفداران بسیاری در سطح جهان دارد. در باز طراحی عموما زیاده روی نکرده اند تا مخاطبین با دیدن لوگو جدید در اولین نگاه برند را تشخیص دهند و در نهایت رنگ های تخت را جایگزین رنگ های طیف دار نموده تا مسیر ساده سازی را تکمیل نمایند. و طبغ توضیحات مقدماتی این مقاله می بینیم که تمام اصول یاد شده در باز سازی لوگو برند ها کاملا رعایت شده است.

شیوه باز سازی لوگو برند در خانه لوگو

ما در وب سایت خلق هویت بصری خانه لوگو، تمام تلاش خود را در جهت ارائه ی یک باز سازی لوگو برند مناسب و کارآمد، به منظور سامان دادن به هویت بصری برند شما را به کار بسته و تمهیدات مرتبط با آن را در نظر می گیریم. باز سازی لوگو برند شرکت شما به احیای مجدد هویت بصری آن کمک شایانی کرده و برندتان را دوباره به قوت اولیه باز می گرداند.