" هوالــــــــــــرزاق "

مقالات

باز سازی لوگو و آرم های معروف ایرانی (5 برند)

فهرست مطالب

باز سازی لوگو و آرم

جهت درک بهتر این مقاله  بهتر است صفحه باز سازی لوگو را نیز مطالعه بفرمایید تا برای خواندن این مطلب آمادگی بیشتری داشته باشید.

مقدمه

 در این مقاله می خواهیم درباره باز سازی لوگو و آرم های ایرانی و شرکت های معروف ایرانی ( باز طراحی لوگو ) صحبت کنیم و درباره علت و ضرورت به میان آمدن باز سازی لوگو و باز طراحی آن، مباحثی را مطرح نماییم.

سپس با آوردن نمونه هایی از این برند های معروف ایرانی ( باز سازی برند های معروف ) به بررسی و تحلیل عملی آنها روی تصاویر برندشان پرداخته و نکات آنها را یک به یک باز نماییم. البته برای طرح تحلیلی درست، باید سوابقی از آن برند ها را بدانیم تا بتوانیم به موشکافی درستی بپردازیم که با اضافه کردن قسمتی به پایین تحلیل هر برند، هر شرکت را جداگانه معرفی نمودیم تا این مسئله نیز بدون نیاز به تحقیق جداگانه از سوی شما به راحتی میسر شود.

علت باز سازی لوگو برند ها

ابتدا نیاز است که مفاهیمی کلی درباره مبحث باز سازی لوگو بدانیم زیرا مبحث باز سازی لوگو برند ها گامی جلو تر از خود مبحث طراحی لوگو برای برند ها است چون در ضمن دارا بودن مباحث طراحی، باید اطلاعاتی مضاعف نسبت به چرایی باز سازی و علت های آن  داشته باشیم و اصولا بدانیم ضرورت انجام باز سازی هر برند چیست؟ و چه زمانی باید اتفاق بیفتد تا نتیجه آن سازنده باشد. گاهی این مسئله که باز سازی لوگو برند در زمان مناسبی اتفاق نیفتاده، اثرات مخرب و جبران ناپذیری به بار آورده است.

 بنا بر مطلب گفته شده باز طراحی باید در زمان مناسب و به شیوه ای مناسب اتفاق افتد که در ادامه راجع به شرایط باز سازی اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهیم. اطلاعاتی که دانستن آنها زمان زیادی نخواهد برد اما نتایج آن بسیار موثر و تعیین کننده خواهد بود.

باز سازی لوگو برند ها

باز سازی لوگو برند چیست؟ (باز طراحی لوگو)

طبق مطالب یاد شده طبیعی است که هر برند و شرکتی دارای یک لوگو و در اصل هویت بصری می باشد که لوگو بخش اصلی آن است. و چه بسا بسیاری از این لوگو ها دارای یک شکل و محتوای استاندارد و قابل تامل باشند ولی گاهی عواملی چن باعث نیاز به تغیسیر آنها شوند.

همه ما می دانیم که هر برند و موسسه ای در طول دوران کاری دچار مشکلات و مسائل بسیاری می شود و این مسئله تداوم آن شرکت را به خطر می اندازد و مسئولین امر باید پیوسته در حال رصد مشکلات پیش رو باشند و تغییرات لازم را در این جهت اعمال نمایند. کاملا طبیعی است که این مشکلات تغییراتی به همراه دارند و در طول زمان انباشت این تغییرات می تواند درصد بسیار زیادی از ماموریت برندمان را تغییر دهد. و این تغییر باید در تمامی بخش ها جریان داشته باشد از جمله هویت بصری برند.

ضرورت باز سازی لوگو برندها (باز طراحی لوگو)

در برخی موارد لوگوی شرکت ما دارای طرحی خوب و قابل قبول است و هماگن به این موضوع اذعان دارند امانکته ای که باعث ضرورت تغییر این لوگو می شود، نوع اجرای آن است که متناسب با محتوای لوگو نبوده و باید اصلاح و باز سازی گردد. و این باز سازی لوگو برند باعث می شود که لوگو همسو با ماهیت برند به معرفی بصری آن به نحو احسن بپردازد. گاهی نیز اجرای لوگو هم مناسب است اما، در اثر گذر زمان نمایشی کهنه به لحاظ سبک شناسی به خود گرفته، در اینجا نیز باید باز سازی لوگو برندمان را در دستور کار قرار دهیم و از نمود تصویری تازه در همان محتوا استفاده نماییم.

گاهی نیز بدلیل تغییر خدمات ما در اثر گذر زمان ضرورت تغییر و باز سازی لوگو برند پیش می آید در این زمان بسیار طبیعی است که لوگو ما نیز با اندکی تغییر مواجه شود تا بتواند همانند قبل بخش بصری برندمان را بخوبی نمایندگی کند و اثر بخشی خود را حفظ نماید در مورد اینکه چرا خدمات یک شرکت تغییر می کند همین بس که تمامی موسسات و شرکت ها در صدد سود دهی و کسب درآمد هستند لذا این یک امر عادی است که برای کسب رضایت مشتری و جلب نیاز مندی های بازار، دست به تغییر محصولات و خدمات خود زده و سهم بیشتری از بازار کار را در اختیار بگیرند.

همانطور که بررسی کردیم علت های مختلفی برای بازسازی لوگو برند شرکت یا موسسه مان وجود دارد که گاهی اوقات تغییر ارزش ها، گاهی تغییر خدمات و یا محصولات، گاهی به روز نبودن لوگو و یا اجرای نادرست آن سبب ضرورت تغییر و باز سازی است. اما علت هرچه که باشد، باز طراحی امری اجتناب نا پذیر است و هرچه در انجام آن تعلل نماییم به همان میزان متضرر شده باید تلاش بیشتری در جهت اصلاح امور شرکت و برندمان انجام دهیم.

اما چیزی که در مورد باز سازی لوگو برندمان خیلی حائض اهمیت است و باید به آن اشاره کرد اینکه، تغییر نباید زیاد باشد تا مخاطبین و مشتریان در شناسایی برند پیش روی خود دچار مشکل نشوند و بتوانند در یک نگاه تشخیص دهند که این لوگو فلان شرکت است که کمی تغییر کرده، بدین ترتیب اهداف باز سازی بخوبی محقق می گردد.

باز سازی لوگو شبکه ورزش

در باز سازی لوگو و آرم شبکه ورزش که می توان آن را یک مونوگرام در دسته لوگو تایپ ها ( لوگو نوشتاری ) به حساب آورد عنصر اصلی که همان حرف واو است حفظ شده، یعنی وجه مونوگرام بدون تغییر انتقال یافته علت آن هم مشخص است، مخاطب باید در یک نگاه تشخیص دهد که این لوگو مربوط به چه برندی است. بنا بر این مقدار تغییر مناسب بوده اما اجرای آن تغییر کرده . لوگو از حالت تخت به حالت خطی تبدیل شده که این مسئله آن را کمی انتزاعی تر و البته به روز تر نشان می دهد گوی اینکه لوگوی قبلی هم از قوت بسیاری برخوردار بوده و کاملا نمایی مدرن دارد.

نکته این لوگو اینکه، گرادیانت رنگی ایجاد شده، در ساختار لوگو نیست و در اصل وجه تصویری و زیبایی شناسانه دارد و از اجزا لوگو محسوب نمی شود. اما در ساختار لوگو اتفاق بصری جالبی افتاده که به تحرک و چابکی لوگو کمک شایانی می نماید و آن امتداد یافتن خطوط توسط یک پاره خط و یک نقطه است این مسئله با محتوای اصلی شبکه، که ورزش را نمایندگی می کند همخوانی کامل دارد. دایره خاکستری دور واو نیز حذف شده چونکه خود حرف واو دارای شکل دایره ای می باشد، ضمن اینکه خطوط شاید پیست تارتان را در ذهن تداعی کنند. بنابراین می توان این باز سازی را مثبت در نظر گرفت.

باز سازی لوگو شبکه ورزش

شبکه ورزش

یکی از شبکه های ملی تلویزیون ایران است. که در 28 تیر 1391 توسط محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت افتتاح شد. پخش ماهواره ای این شبکه در 9 آذر 1399 با فرمت FHD آغاز به کار کرد همچنین مدیریت این شبکه به عهده سینا معتضدی است. این شبکه پس از اجرای سیستم پخش دیجیتال که باعث راه اندازی تعداد زیادی از کانال های تلویزیونی در ایران شد که می توان به شبکه های مستند، شما، بازار و شبکه نمایش اشاره کرد، افتتاح گردید.

باز سازی لوگو برند دیجی کالا

در باز سازی لوگو و آرم برند دیجی کالا که چندین بار اتفاق افتاده، ابتدا باید به رنگ اشاره کرد. طبق چیزی که دیده می شود رنگ قرمز موجود تغییری نکرده، فقط رنگ خاکستری،که بعنوان رنگی خنثی در به نمایش در آمدن رنگ قرمز نقش بسزایی داشت حذف شده! این رنگ خاکستری بعنوان مکمل کنتراستی، نقش موثری در دیده شدن رنگ اصلی برند ها دارد. اما نکته بعدی تغییر نوع فونت است که ریزه کاری های بیشتری را به ساختار فونت تحمیل کرده و آن را از حالت مدرن خود خارج ساخته و شاید نمایشی قدیمی تر از خود را جلوه گر ساخته است که باید دید به چه منظوری انجام شده است؟

مورد جالبی که در باز سازی لوگو و آرم برند دیجی کالا جلب توجه می کند این است که یک شکل تخت شبیه به حرف D بصورتی تو پر به اول این تایپوگرافی اضافه شده و آن را تبدیل به لوگو تلفیقی نموده است یعنی هم تصویر و هم نوشتار در این لوگو جلوه گر شده است. مورد بعدی گذاشتن یک المان لبخند داخل این کادر است که ناخود آگاه ما را به یاد لوگو آمازون می اندازد اما با پرداختی شبیه به لوگو یوتیوب جدید. در لوگو یوتیوب دیده بودیم که در کادر مستطیل شکل المان مثلث را بعنوان نماد پخش فیلم و موسیقی افزوده بودند، اما در اینجا المان لبخند داخل کادر آمده است.

لبخند برند آمازون، کادر و المان درون آن که ملهم از برند یوتیوب است و قدیمی سازی تایپو گرافی زیبا و مدرن قبلی همگی دست آورد این باز سازی لوگو و آرم در برند دیجی کالا هستند. البته نقطه نظر و نگاه طراحان و مدیران این برند موفق ایرانی در شکل گیری این تغییر بسیار مهم است که ما از آن بی اطلاعیم. در کل با وجود این تغیرات نه چندان نو آورانه هنوز هم با یک نگاه می توان این برند معروف را شناسایی کرد. 

باز سازی لوگو دیجی کالا

دیجی کالا

دیجی کالا بزرگترین فروشگاه آنلاین ایران، که مستقر در تهران است. این فروشگاه روزانه بیش از 5/4 میلیون بازدید کننده دارد که بیش از 85 درصد از فروش آنلاین بازار ایران را به خود اختصاص داده است. این فروشگاه که از بزرگترین فروشگاه های آنلاین خاورمیانه است، توسط حمید و سعید محمدی در سال 1385 راه اندازی شد. آنها در سال 1384 زمانیکه پس از خرید یک دوربین دیجیتال در خیابان جمهوری پی به دست دوم بودن لنز دوربین بردند، تصمیم به تاسیس چنین فروشگاهی گرفتند.

باز سازی لوگو بانک سامان

در این بخش از بررسی باز سازی لوگو و آرم، به تحلیل لوگو بانک سامان می پردازیم. این لوگو در زیر مجموعه لوگو های تلفیقی قرار می گیرد. لوگو قبلی دارای یک شمسه 12 پر می باشد که نمادی از هنر ایرانی اسلامی است، استفاده از دو رنک سرد و گرم نیز در این طرح به چشم می خورد. اما در لوگو جدید شمسه برای به روز شدن تبدیل به یک گل نیلوفر آبی( لوتوس ) شده که نمادی از هنر و فرهنگ مشرق زمین است که در این مورد، باز سازی مناسبی نداشته.

در مورد رنگ نیز این لوگو از طیف رنگ های آبی که اعتماد و آرامش را به نمایش می گذارد استفاده کرده و خبری از رنگ قرمز نیست.

تایپوگرافی این لوگو از فرم قبلی مدرن تر شده و نمودی تصویری تر دارد و در اصل به این منظور طراحی شده است. در کل تصویر انتخاب شده این لوگو با اینکه هیچ ارتباطی به نماد قبلی ندارد اما به خودی خود دارای فرم چشم گیری است و زیبایی خاصی به این لوگو داده است گل برگ ها هر کدام نمادی از شعب هستند و رنگ بندی آن از هارمونی به جای تضاد استفاده کرده که این هم انتخاب درستی است. در کل این باز طراحی لوگو با تغییرات بسیاری بوده است که قانون تغییر اندک را رعایت نکرده اما لوگو جدید از فرم قبلی آن چشمگیر تر و کاربردی تر است و نزد مشتریان کاملا پذیرفته شده است.

سازی لوگو دیجی کالا

بانک سامان

بانک سامان شرکت خدمات مالی و بانکداری ایرانی است که در زمینه ارائه خدمات بانکداری خصوصی، کارت اعتباری، بانکداری شرکتی، مدیریت سرمایه‌گذاری و خدمات انواع بیمه فعالیت می‌کند. موسسه مالی اعتباری سامان، اولین موسسه مالی و اعتباری کشور بود که با اعتبار اولیه 20 میلیارد تومان در سال 1381 از طرف بانک مرکزی تحت عنوان بانک سامان مجوز فعالیت دریافت نمود. این بانک دارای 146 شعبه در تهران و شهرستان ها می باشد.

باز سازی لوگو برند تپسی

در مورد باز سازی لوگو برند تپسی که چه در نمای قبلی و چه درنمای فعلی زیر مجموعه لوگو های تلفیقی می باشد باید گفت شکل دایره نماد قبلی آن که در دنباله خود سه نقطه را یدک می کشد، می خواهد حرکت و گردش را به نمایش بگذارد که بصورتی انتزاعی مطرح شده است. نماد سه خط وسط طرح، کاملا گنگ و غیر قابل تعبییر است که احتمالاتی را در ذهن می آورد. فرم تایپوگرافی تپسی نیز از قوت کمی برخوردار است و به لحاظ فرمی انسجام کافی را نداشته کاملا شکننده جلوه می کند. در حالت کلی می توان گفت این لوگو موفقیتی را در نمایندگی این برند نداشته است.

در نمود جدیدی که تپسی از باز سازی و باز طراحی لوگو خود داده است تایپوگرافی استحکام و فرمی بهتر دارد و سرهم نوشتن آن نیز به این مسئله کمک کرده است. هماهنگی نوشتار و نماد نیز به لحاظ ساختاری دیده می شود. وجود دو رنگ نارنجی و مشکی نیز به جلوه کردن این لوگو کمک کرده و تحرک نیز از رنگ نارنجی القا می شود. صرف نظر از توضیحات خود تپسی از لوگو، چیزی که از نماد تصویری به ذهن میرسد، نمادی تصویری با خوانش حرف (ت) است که شاید نماد خیابان خط کشی و … باشد. اینکه این لوگو ، لوگو خوبی است یا نه بحث مقاله ما نیست.اما در مقایسه با طرح قبلی تپسی بهتر شده است.

سازی لوگو تپسی

تپسی ( Tapsi )

تپسی ( Tapsi ) یک اپلیکیشن درخواست اتوموبیل کرایه ای درون شهری است که دامنه فعالیت آن به بسیاری از شهرها رسیده است. این اپلیکیشن امروزه در سیستم عامل های آی او اس و اندروید همینطور بصورت وب اپلیکیشن در ویندوز قابل استفاده است. تپسی که شرکتی خصوصی است در خرداد ماه سال 1395 تاسیس گردید و دفتر مرکزی آن در شهر تهران واقع در محله سعادت آباد می باشد. تپسی کلاسیک – تپسی لاین – تپسی تلفنی – تپسی همیار – تپسی پیک از سرویس هایی است که توسط این برند ارائه می گردد. 

باز سازی لوگو اسنپ

در مورد باز سازی لوگو و آرم برند اسنپ که اکنون یک لوگو تایپ است ( لوگو نوشتاری ) می توان گفت قبلا یک لوگو تلفیقی بوده است ( نوشتاری و تصویری ). این تغییر جزئی نبوده و کلا لوگو تغییر کرده که مسئله دیگر ریدیزاین محسوب نمی شود و در اصل جایگزینی لوگو صورت گرفته و این مسئله قالبا به ضرر برند ها تمام می شود اما آنقدر اسنپ در زندگی امروز کاربران اهمیت دارد که سریعا همه لوگو جدید را شناسایی کردند. علت دیگر آن تغییر لوگو در قالب اپلیکیشن بوده، یعنی کاربران با باز کردن اپلیکیشن، با لوگو جدید مواجه گشته ناگزیر آن را شناسایی نمودند.

لوگو قبلی از رنگ های سرد فیروزه ای و سرمه ای استفاده میکرد. عموما این دو رنگ جلوه ویژه ای با هم دارند اما لوگو جدید از تک رنگ سبز روشن بهره می برد که نوعی تراوت را تداعی می نماید. علامت تعجب انتهای نام برند نیز امری غیر معمول است که در این لوگو اضافه شده و مفهوم آن قدری پیچیده و نا مفهوم است. در لوگو قبلی از المان مربوط به لوکیشن استفاده شده بود که بسیار با اهداف برند همخوانی داشت که آن هم حذف شده است. در مورد اینکه لوگو جدید با ماموریت برند اسنپ همخوانی دارد یا نه قضاوت را به شما می سپاریم.

سازی لوگو اسنپ

اسنپ ( Snapp )

اسنپ ( Snapp ) یک اپلیکیشن درخواست اتوموبیل کرایه ای درون شهری است که فعالیت خود را در بهمن 1393 آغاز نموده است. این نرم افزار متعلق به گروه اینترنت ایران است. اسنپ در ابتدای کار توسط سیستم تاکسیرانی به پایین آوردن قیمت و سرویس دهی نا مطمئن متهم می شد اما با گذر زمان تبدیل به یکی از بزرگترین سیستم های حمل مسافر در اکثریت نقاط کشور شد. اسنپ اکنون یکی از بزرگترین بازیگران اصلی تجارت الکترونیک کشور با حدود نیم میلیون پرسنل تمام وقت و نیم میلیون راننده و حدود 10 میلون کاربر بعنوان مسافر است.

آنچه در این مقاله خواندیم

در این مقاله که موضوع آن باز سازی لوگو و آرم های ایرانی بود، ابتدا مقدمه ای گفته سپس به علت باز سازی لوگو و آرم پرداختیم و ضرورت های باز طراحی لوگو را بررسی کردیم. در گامی دیگر برای آشنایی بیشتر مخاطبین این مقاله، به بررسی 5 برند مطرح ایرانی که باز طراحی لوگو داشتند پرداختیم و آنها را به دور از قضاوت خوب یا بد بودن این باز طراحی صرفا به لحاظ ساختاری مورد تحلیل قرار دادیم تا خوانندگان و علاقمندان بتوانند عملا با این باز طراحی ها آشنا شوند و بتوانند در موارد مشابه، با الگو گیری از این شیوه  به تحلیل درستی از لوگو ها دست یابند.

شیوه باز سازی لوگو برند در خانه لوگو

ما در وب سایت خلق هویت بصری خانه لوگو، تمام تلاش خود را در جهت ارائه ی یک باز سازی لوگو برند مناسب و کارآمد، به منظور سامان دادن به هویت بصری برند شما را به کار بسته و تمهیدات مرتبط با آن را در نظر می گیریم. باز سازی لوگو برند شرکت شما به احیای مجدد هویت بصری آن کمک شایانی کرده و برندتان را دوباره به قوت اولیه باز می گرداند.