" هوالــــــــــــرزاق "

مقالات

آموزش طراحی لوگو و آرم در 5 گام

فهرست مطالب

آموزش طراحی لوگو آرم

پیشنهاد می شود پیش از خواندن این مقاله، صفحه طراحی انواع لوگو را مطالعه بفرمایید.

مقدمه

همانطور که می دانید برای انجام هر کاری باید اصول و قواعد آن کار را دانست. بطور مثال در آموزش طراحی لوگو و آرم دانستن اینکه هدف ما از انجام این پروژه دستیابی به چه مولفه هایی است و سفارش دهنده کیست و او چه خواسته هایی دارد، شرکت او چگونه شرکت یا برندی است؟ تعداد نفرات مشغول در آن موسسه چند نفر هستند؟ یا چه محصول و خدماتی تولید می کنند، رقبای آنها در چه سطح و اشلی حرکت می کنند؟ نیاز روز بازار چیست؟ و پرسش هایی از این مقوله می تواند کمک کننده باشد.

اما در این مقاله ما می خواهیم به این مسئله سر و شکلی منظم تر دهیم و می دانیم که هر چقدر کار بصورت منظم تر پیش برود نتیجه درخشان تر و محصول نهایی کارآمد تر خواهد بود. ما در آموزش طراحی لوگو و آرم این اصول را به شما خواهیم گفت برای طراحی یک لوگو نیز مراحل استانداردی می توان تعریف کرد. شاید مراحلی که ما می گوییم با مراحل طراحی دیگر تفاوت اندکی داشته باشد اما کلیت آن یکی است. و در واقع داشتن اصولی سیستماتیک در انجام کارها مهمترین بخش نظم دهی و سامان بخشیدن به مراحل طراحی است. برنامه ای که باید نوشت و به آن پایبند بود. 

مقدمه

دانستن ضرورت طراحی لوگو

برای آموزش طراحی لوگو و آرم اشاره به این نکته که هر شرکت، موسسه و یا سازمانی دارای اهدافی مشخص است و محصول یا خدمات خاصی را ارائه می دهد از این رو برای معرفی خود دست به مجموعه فعالیت هایی می زند که هر کدام رویکردی متفاوت، اما در جهت معرفی دارند. بخش اعظم این فعالیت ها برای دیده شدن طبیعی است که باید رویکرد بصری داشته باشد یعنی وجود المانهایی که معرف این سازمان یا شرکت باشند. ما به این مجموعه تصویری، هویت بصری آن برند می گوییم. در هویت بصری برند، نقش اساسی با لوگو می باشد و سایر بخش ها بر اساس لوگو توسعه می یابند.

بنا بر آنچه گفته شد، لوگو اصلی ترین بخش هویت بصری هر برند است. تنها المانی است که با بردن اسم هر برند معروفی به ذهن متبادر می شود و ما را یاد آن برند می اندازد و متعاقب آن تمام ذهنیت ما در مورد آن برند تداعی می شود، لوگو است. لوگو تداعی کننده و در اصل نماینده دائمی هر برندی در اذهان مخاطبین و مشتریان است. بنا بر این مشخص است که داشتن یک لوگو خوب و استاندارد چقدر می تواند در معرفی شرکت یا موسسه مان نقش اساسی را ایفا نماید و طراحی آن باید دقیق و بر اساس اصول علمی و تحت کنترل قواعد آن انجام شود.

آموزش طراحی لوگو و آرم

همانطور که قبلا اشاره کردیم برای رسیدن به هر هدفی باید از ماهیت آن هدف با خبر باشیم و بدانیم چه مراحلی را پیش رو داریم اما دانستن این مراحل به تنهایی کمک چندانی نمی کند بلکه جدای از آن باید مراحل را نیز طبق اولویت ها پیش برویم و اگر این تقدم و تاخر ها را رعایت نکنیم قطعا نتیجه آن چیزی نخواهد شد که ما در ذهن پرورانده بودیم در برخی امور برای انجام درست و اصولی مراحل دست به تنظیم چک لیست های ویژه ای می زنند تا از نتیجه کار مطمئن باشند و جالب اینکه در این زمینه تالیفات بسیاری وجود دارد. ولی ما در آموزش طراحی لوگو و آرم چک لیست توصیه نمی کنیم.

ما در بخش آموزش طراحی لوگو و آرم بصورت گام به گام، با اشاره به اصول آن شما را با این مفهوم آشنا می کنیم تا مرحله ای فراموش نشود و در اصل اینکار با منطقی خاص پیش می رود تا شما بدن فکر کردن، بدانید گام بعدی چیست. پس در این ارتباط جای هیچگونه نگرانی نیست فقط کافی است منطق این مراحل را یاد بگیرید و مرحله به مرحله پیش بروید. برای طبقه بندی بهتر این مراحل در پنج گام ارائه می گردد.

مراحل طراحی لوگو و آرم

گام اول: کسب اطلاعات

مشاوره و صحبت با کارفرما

در آموزش طراحی لوگو و آرم، قبل از هر چیز ابتدا باید به کارفرما اشاره کنیم، فرض کنید یک پروژه طراحی به شما داده شده یا بصورت پیش فرض برای تمرین خود پروژه ای در نظر گرفته اید. ابتدا باید با کارفرمای خود یعنی کسی که به شما کار داده طی جلسه ای صحبت کنید. اینکار بصورت تلفنی نیز امکان پذیر است. در این زمان شما باید به صحبت های کار فرما به دقت گوش کنید و از خواسته های او نکته برداری کنید، هر جا که ابهامی بود دوباره از او بپرسد و هر کجا اشکالی بود به کار فرمای خود مشاوره دهید.

این مذاکره نه تنها به شناخت شما نسبت به پروژه کمک می کند بلکه باعث روشن شدن ذهن کار فرما نسبت به موضوع خود نیز می گردد. بطور مثال اینکه چه سبکی مناسب کار اوست یا رنگ مناسب برند او چیست و از چه نوع لوگویی بهتر است استفاده کند. وقتی اطلاعات کار فرما نسبت به سفارش خود بیشتر می شود درخواست خود را اصولی تر و منطقی تر می تواند ارائه دهد و این باز به شما کمک می کند که از طریق این مشاوره بتوانید به نقطه مشترک درستی با او برسید و مطرح کردن این بحث می تواند در آموزش طراحی لوگو و آرم کمک کننده باشد.

تکمیل اطلاعات (تفهیم نامه)

پس از مشاوره و صحبت با کارفرما در مبحث آموزش طراحی لوگو و آرم، نوبت به تکمیل اطلاعات از طریق فرم تفهیم نامه می رسد. از فرم صحبت کردیم، برای اینکه اینکار بصورت منظمی شکل بگیرد، طراحان تفهیم نامه ای که دارای سئوالات ضروری است را طراحی و تنظیم کرده اند تا بتوانند از طریق آن اطلاعات مربوط به پروژه را جمع آوری نمایند. این فرم را می توانید در جلسه مشاوره و صحبت با کارفرما تکمیل نمایید و در نهایت با خواندن آن برای او به جمع بندی نهایی برسید و در صورت نیاز آن را اصلاح نمایید.

این فرم تکمیل شده یا تفهیم نامه مانند یک صورت مسئله ای است که شما باید از طریق حل آن به جواب که همان لوگو مناسب کارفرمایتان است برسید. این تفهیم نامه بخش هایی دارد که مربوط به خودتان است و باید در مرحله تحقیق، جستجو، بررسی و آنالیز رقبا، آن را تکمیل نمایید. این دو بخش اخیر را در عناوین بعدی آموزش طراحی لوگو و آرم در این مقاله توضیح خواهیم داد. 

کسب اطلاعات

تحقیق و جستجو موضوع

مرحله بعدی آموزش طراحی لوگو و آرم، تحقیق و جستجو موضوع است. یعنی باید در مورد شرکت، موسسه یا سازمان سفارش دهنده طراحی اطلاعاتی بدست آوریم این مسئله جدای از اطلاعتی است که کارفرما داده، اینبار از دید مخاطبین سوالات جواب داده می شود. اینکه کار این شرکت در زمره کدام بخش و صنف طبقه بندی می شود.  چه محصول یا خدماتی تولید می کنند؟ جمعه هدف آنها از چه قشری هستند؟ مشتریان آنها چه رده سنی را تشکیل می دهند؟ رویکرد آنها نسبت به مشتریان چگونه بوده و … یا سوالاتی از این دست.

ما در آموزش طراحی لوگو و آرم فقط مسیر درست را نشانتان می دهیم اما، اینکه دقیقا این سئوالات چه هستند به عهده خودتان است و باید سعی کنید همه جانبه و جامع باشند تا در حین طراحی ابهامی پیش نیاید. تا اینجای کار نسبت به خود برند اطلاعات ما تکمیل شده حالا دیگر نوبت تحقیق راجع به رقبا است.

بررسی و تحلیل رقبا

مرحله بعدی در آموزش طراحی لوگو و آرم، تحلیل رقبا است. اگر هم اینک ما در ابتدای شروع کار هستیم، رقبای ما در اوج قله به سر می برند و مسیر پیش روی ما را پیشتر پیموده اند. بنابر این ما باید با رسد وضعیت رقبای خود ذهنیتی کلی از مسیر خد استنباط نماییم و بدانیم دیگران در این راه به چه دستاوردی رسیده اند. اشتباه نکنید این مسئله با کپی برداری تفاوت دارد و قصد ما الهام گرفتن و رسیدن به ایده های نو است. لوگوی ما باید خلاقانه بینظیر و نوآورانه باشد و هیچ شباهتی با لوگو رقبا نداشته باشد.

این مسئله در تمامی بخش های هنر مصداق دارد. هنرمندان دائم در حال رفتن به این گالری و آن گالری هستند و از نمایشگاه های مختلف دیدن می نمایند. طبیعی است که دیدن این همه آثار هنری با قابلیت بالا، توان باز کردن بالهای قوه خلاقه مان را دارد و می تواند با تهیج ناخودآگاهمان به شکل گیری طرح های بدیع و زیبا  منجر شود. بنابر این با خیال آسوده طرح های برند ها و شرکت های مشابه را چه ایرانی و چه خارجی در گوگل سرچ و به دقت بررسی نمایید. توجه داشته باشید که ما در آموزش طراحی لوگو و آرم نمی توانیم خلاقیت یادتان دهیم.

و تحلیل رقبا 1

گام دوم: تعیین روش و سبک کار

انتخاب نوع لوگو

در این مرحله از آموزش طراحی لوگو و آرم، باید مشخص کنیم که نوع لوگو مناسب این کار چیست. این مسئله می تواند در بخش مشاوره و صحبت با کار فرما نیز انجام شود اما در این مرحله بدلیل تکمیل گام اول، تشخیص بهتری نسبت به موضوع شکل می گیرد. در هر صورت می دانیک که لوگو انواعی دارد که شامل لوگو تصویری، لوگو نوشتاری (لوگو تایپ) و لوگو تلفیقی که ترکیبی از دو مورد قبل است وجود دارد. در اینجا تعیین می نماییم که از کدامیک از این لوگو ها باید استفاده کنیم و تناسب بیشتری با موضوع برندمان دارد.

این مسئله باعث می شود تا در مرحله ایده یابی و متعاقب آن طراحی اتودها، تکلیف مشخص باشد و از پراکندگی افکارمان نسبت به طراحی موضوع جلوگیری نماییم. فراموش نکنید این مسئله در آموزش طراحی لوگو و آرم بسیار مهم است.

انتخاب سبک لوگو

مرحله بعدی آموزش طراحی لوگو و آرم، انتخاب سبک طراحی لوگو است که این مسئله با نوع لوگو متفاوت است. بطور مثال اگر در مرحله قبلی نوع لوگو را لوگو تصویری انتخاب کردیم، در اینجا باید انتخاب کنیم که لوگو ما باید مدرن باشد یا کلاسیک، مینیمال باشد یا شلوغ، انتزاعی باشد یا واقع گرایانه، رسمی باشد یا فانتزی و … همینطور که می بینید می توان سبک لوگو را برای ایجاد فضای ذهنی مورد نظر در مخاطبین به یک سبک مناسب تجهیز نمود و این مسئله باید با رویکرد برندمان همخوانی داشته باشد.

انتخاب رنگ لوگو

مرحله بعدی آموزش طراحی لوگو و آرم، انتخاب رنگ طراحی لوگو است در این بخش باید بر اساس نیاز برندمان و عملکرد و نوع محصولات و خدمات دست به انتخابی درست بزنیم. در این مرحله صرفا به زیبا بودن یک رنگ از نگاه خودمان نباید توجه کنیم بلکه باید صفات متبادر شده از رنگ را با صفات شغلی و عملکردی برندمان تطبیق دهیم تا بتوانیم اتخاب درستی داشته باشیم. در اصل انتخاب رنگ انتخاب رنگ سازمانی ما است و دیگر بخش های برند از این انتخاب متاثر خواهند شد.

در انتخاب رنگ باید دقت زیادی شود هر رنگ صفات خاصی را تداعی می نماید. قرار است این رنگ در تابلو شرکت، دیوارها، ست اداری، وب سایت سازمان و سایر بخش های برندمان دیده شود. بنا براین مسئله انتخاب رنگ بحثی مهم و تخصصی است که می تواند در آموزش طراحی لوگو و آرم نقش مهمی را ایفا نماید..

رنگ مناسب لوگو

انتخاب فرم نوشتار لوگو

مرحله بعدی آموزش طراحی لوگو و آرم، این مرحله به انتخاب سبک شباهت بسیاری دارد اما با این تفاوت که اینبار سبک و استایل نوشته را مشخص می کنیم. می دانیم نوشتار نیز می توانند شامل مسائل سبکی گفته شده در قبل باشند که باید به آن توجه شود. اما نوشتار در فرم خود می توانند بصورت دست نویس، کالیوگرافیک و فونت باشند و در شکل لاتین آن می توانند بصورت سریف، سان سریف نیز بیایند که در مورد سریف باید گفت، خوانش آن بیشتر و کلاسیک می باشد اما سان سریف بیشتر جنبه تصویری داشته و گرایش به مدرن بودن دارد.

در مورد نوشتار نیز باید دقت شود زیرا هر گونه و سبک با هر فرم خاصی می تواند تداعی گر شخصیتی مستقل از انواع دیگر نوشتار باشد. بنا براین باید با توجه ویژه و به دقت، در انتخاب نوع نوشتار حساسیت به خرج داد. زیرا بخش نوشتار یکی از مهم ترین قسمتهای آموزش طراحی لوگو و آرم است که در فرم های مختلف ایجاد می شود.

سبک نوشتار

گام سوم: ایده پردازی و اتود زدن

ایده پردازی

مرحله بعدی آموزش طراحی لوگو و آرم، پرداختن به مسئله طراحی است که در ابتدا بصورت ایده پردازی در ذهن شکل می گیرد. حالا شما تمام اطلاعات لازم برای طراحی را دارید و باید دست بکار شوید. قلم و کاغذ را آماده کنید و از زیر دستی مناسب استفاده کنید یکجای آرام نشسته و شروع کنید، هر ایده ای که به ذهنتان می آید آن را ننویسید بلکه بصورت تصویری ثبت کنید. ذهنتان را آزاد بگذارید و خودتان را برای ایده های نابجا سرزنش نکنید. در اصل باید از قواعد طوفان فکری استفاده کنید.

حالا تعداد زیادی ایده تصویری دارید به آنها نگاه کنید و ایده های مناسب را علامت بزنید و روی آنها بیشتر کار کنید اگر در حین کار ایده جدیدی به ذهنتان رسید، آن را سریعا تصویری کنید. حتی می توانید از ترکیب دو مورد متناسب به یک ساختار خوب برسید. خلاصه اینکه خودتان را محدود نکنید و آزادانه کار کنید. مهم این است که نتیجه خوب باشد. حال که به یک طرح مناسب رسیده اید متوقف نشوید و در پی پیدا کردن ایده های مناسب بعدی باشید. اینکار یعنی ایده یابی به آموزش طراحی لوگو و آرم کمک شایانی می نماید.

طراحی اتود

مرحله بعدی آموزش طراحی لوگو و آرم، طراحی اتود های اصلی است. به چند ایده خوب رسیده اید؟ آیا این مقدار کفایت می کند؟ و یا این ایده ها صلاحیت لازم برای تبدیل شدن به یک لوگو خوب را دارند؟ اگر جواب مثبت است، زمان پخته شدن این ایده ها فرا رسیده است. از روی این طرح های منتخب شروع به طراحی اتود های خود  بنمایید. آنها را در فرمت های مختلف طراحی کنید و ایرادات قبلی را اصلاح کنید. با حک و اصلاح می توانید طرح را به پختگی لازم برسانید. از میان آنها دو یا سه طرح نهایی را برای اجرا انتخاب کنید.

طراحی اتود

انتخاب اتود

مرحله بعدی آموزش طراحی لوگو و آرم، شامل انتخاب اتود می شود. در این مرحله باید اتودهای منتخب خود را برای کارفرما ارسال نمایید و اگر نیاز بود پیرامون آنها توضیحاتی نیز بدهید. حالا دیگر نوبت کارفرما است که از بین آنها دست به انتخاب زده، طرح مورد نظر را جهت اجرای در نرم افزار به شما معرفی نماید. در این مرحله تا زمان اعلام نتیجه از سوی کارفرما بهترین وقت برای استراحت و کمی تفریح است. ذهن خود را از پروژه رها کنید و بیشتر به تفرح و استراحت بپردازید. این قطعا شیرین ترین بخش آموزش طراحی لوگو و آرم است.

گام چهارم: اجرا در نرم افزار

نرم افزار مناسب

مرحله بعدی آموزش طراحی لوگو و آرم، انتخاب نرم افزاری مناسب جهت اجرای لوگو می باشد. همانطور که می دانید نرم افزارهای گرافیکی شامل دو نوع برداری (وکتور) و پیکسلی می باشند. آنهایی که پیکسلی هستند در ویرایش عکس کاربرد دارند، مانند ادوبی فتوشاپ. اما نرم افزار های وکتور یا برداری مناسب ترین برای اجرا و طراحی لوگو و آرم هستند. در این میان دو نرم افزار کرل درا از کمپانی کرل و ادوبی ایلستریتور از کمپانی ادوبی، بهترین گزینه برای شما می باشند. یکی را انتخاب و دست بکار شوید.

در نرم افزار

اجرا در نرم افزار

مرحله بعدی آموزش طراحی لوگو و آرم، اجرای آن است. تا اینجای کار اتود منتخب و نرم افزار مناسب را  انتخاب کرده و در اختیار داریم. حالا می توانیم با خیال راحت به اجرای کار بپردازیم. می توانید از اتود خود عکس گرفته یا آن را از طریق اسکن کردن، وارد محیط نرم افزار کنید. برگه مناسبی باز کرده و پس از گرید بندی بر اساس طرحتان، شروع به طراحی کنید. پس از اتمام کار می توانید رنگ مورد نظر را روی طرح امتحان کرده و با کمی تغییر در میزان استفاده از آن، به نتیجه مطلوب برسید.

گام پنجم: تحویل لوگو به کار فرما

ارسال اولیه و اصلاحات

مرحله بعدی آموزش طراحی لوگو و آرم، ارسال اولیه آن به کار فرما است. در این مرحله یک خروجی از کار اجرا شده در نرم افزار گرفته و برای کار فرما ارسال کنید تا بعد از بررسی آن، اگر نقطه نظری درباره لوگو دارد مطرح نماید در این مرحله از طریق مذاکره و بحث و گفتگو، می توانید به نتیجه برسید. حالا اگر نیاز شد می توانید با اصلاحات موارد ذکر شده طرح نهایی خود را ذخیره نمایید. در اینجا کار طراحی به پایان خود رسیده و باید برای مرحله آخر این سفر آماده شوید.

ارسال نهایی فایل ها

مرحله بعدی آموزش طراحی لوگو و آرم، ارسال کردن لوگو اجرا شده برای کار فرمایتان است. فراموش نکنید که قبل از ارسال فایل با کار فرمای خود تسویه حساب کنید تا بعدا به مشکل بر نخورید و در اصل عرف کار هم همین است. اما در این مرحله باید از لوگو طراحی شده چند خروجی با فرمت های مختلف بگیرید. این بستگی به خودتان دارد اما هر چه در ارسال فایل تنوع بیشتری داشته باشید، به همان میزان مشتری نیز در استفاده از آن راحت تر است. بعضی از مشتریان فایل لایه باز هم می خواهند که بهتر است این فایل را هم به او بدهید. 

نهایی فایل

سخن پایانی

ما در مقاله آموزش طراحی لوگو و آرم در 5 گام، به بررسی کاملی از مراحل طراحی لوگو از زمان گرفتن سفارش تا زمان تحویل آن پرداختیم. مراحلی چون کسب اطلاعات و تفهیم نامه، تعیین روش و سبک کار، شروع ایده پردازی و اتود، اجرا در نرم افزار و ارسال نهایی فایل به کارفرما را مطالعه کردیم. در این میان نکات بسیاری را شرح داده به جزئیات آن اشاره کردیم. البته روش ها مختلف است اما سعی کردیم هر آنچه برای طراحی لوگو نیاز است بگوییم. اما شما بعد از کسب تجربه می توانید مراحل خود را تبیین نمایید.

حالا همه موارد لازم برای شروع کار را می دانید. بهانه را کنار گذاشته و شروع کنید. اقدام مهم ترین بخش آموزش طراحی لوگو و آرم است. هر کاری برای انجام باید از نقطه صفر آغاز شود اما برای رسیدن به نتیجه نهایی برخورد با موانع بین راه اجتناب ناپذیر است. بنا براین از مشکلات نترسید و کار را ادامه دهید. درست است که دانستن روش صحیح کار مهم است، اما کافی نیست. انسان در بوته آزمایش و تکرار و تمرین یا به عبارتی دیگر با کسب تجربه ساخته می شود. شروع کنید، تجربه کنید، شکست بخورید، اصلاح کنید و حالا زمان موفقیت شما است.

وب سایت خانه لوگو

وب سایت طراحی هویت بصری خانه لوگو، مرکزی جهت ارایه خدمات تخصصی گرافیک در حوزه طراحی انواع لوگو، بازسازی و باز طراحی لوگو های قدیمی و تهیه دفترچه هویت بصری برند ( برند بوک ) است که تمامی این خدمات حول محور لوگو یا آرم می باشند. ما در این مرکز از ارائه خدمات در دیگر بخش های گرافیک خود داری نموده و تمام توان خود را بر روی موضوع لوگو معطوف می نماییم. جهت سفارش، توسط دکمه ثبت سفارش به صفحه مربوطه بروید و جهت دریافت مشاوره رایگان در این زمینه با تلفن تماس یا ابزارک چت آنلاین، سئوالات خود را مطرح نمایید.