" هوالــــــــــــرزاق "

مقالات

نقش هویت بصری در برندینگ

فهرست مطالب

نقش هویت بصری در برندینگ

برای درک بهتر از مقاله نقش هویت بصری در برندینگ، پیشنهاد می کنیم صفحه برند بوک را نیز مطالعه نمایید.

مقدمه

برای یافتن این موضوع که نقش هویت بصری در برندینگ و جوانب مختلف آن چیست باید به مسائل مختلفی اشاره کرد. تا اصل مطلب مشخص شود حواشی این موضوع در نمایان شدن این مسئله نقشی تعیین کننده دارند. خیلی مواقع ارکان هویت بصری با خود واژه برند اشتباه گرفته می شوند. لوگو، آرم یا نشان واره، که ریشه اصلی هویت بصری هر برند است، با خود برند اشتباه گرفته می شود. این مسئله اساس این مقاله را به خود اختصاص می دهد. ما برای روشن شدن این مورد ناگزیر به توضیح دادن و معرفی برند، همینطور هویت بصری برند هستیم.

2

برند چیست؟

برای مشخص شدن نقش هویت بصری در برندینگ ابتدا باید بدانیم برند چیست؟ نام تجاری و یا عبارت، علامت و نمادی است که تداعی کننده خدمات یا محصولی خاص باشد که بتوان بوسیله آن، محصول و یا خدمات یاد شده را از کالا ها و دیگر موارد مشابه متمایز کرد. برند مجوعه احساسات، دلایل عقلی و منطقی و تجربیاتی است که با ذهن و حافظه مخاطبین و مشتریان گره خورده و با دیدن یا شنیدن آن، این تجربیات در ذهن آنها باز سازی می شود. به زبان ساده تر برند در اصل، احساسی است که در ذهن مخاطب، با دیدن محصول یا خدمات ما تداعی می شود.

بنا بر آنچه گفته شد، ما در ساخته شدن برند نقش غیر مستقیم داریم و در اصل تمام برنامه های ما در شکل گیری برند، باید در جهت شکل گیری آن چیزی باشد که ما می خواهیم در ذهن مخاطبین برند مان شکل بگیرد. اما اینکه واقعا به هدف خود میرسیم یا نه، مستلزم برنامه ریزی و استراتژی درستی است که باید داشته باشیم و به آن عمل کنیم ما بقی کار به عهده مخاطبین و رقبا است! اما چیزی که مشخص است، اگر ما با برنامه ای درست پیش برویم قطعا تا حدود زیادی به هدف اصلی نزدیک خواهیم شد. هر چند که رسیدن به هدف کاری زمانبر و طولانی است.

تعریفی از برندینگ

همانطور که گفتیم برای رسیدن به دانستن نقش هویت بصری در برندینگ باید مفاهیمی را یاد بگیریم. با آشنایی مختصری که در مورد برند فرا گرفتیم به توضیحاتی در ارتباط با برندینگ می پردازیم. گفته شد که برای ساختن یک برند در ذهن مخاطبین مجموعه ای از اقدامات نیاز است که باید با دقت و نکته سنجی ویژه ای پیاده سازی گردد. اینکه این مجموعه اقدامات چیست و پروسه انجام آنها چگونه است برندینگ را شکل می دهد. درست حدس زدید، برندینگ یک پروسه و رویه طولانی و به هم پیوسته است که صاحب نظران برای آن مراحلی ترسیم کرده اند.

نکته قابل تامل در برندینگ این است که برندینگ در انواع مختلف وجود دارد و برحسب موضوع به مراحل آن پرداخته می شود، خواه پرسنال برندینگ، خواه برندینگ یک محصول و یا برندینگ در ارتباط با یک شرکت باشد، اصول علمی و تبیین شده ای دارد که می توان از آن در انجام هر کدام آنها استفاده کرد. عموما برای برخورد سیستمی با پروسه برندینگ کارشناسان این حوزه از مراحل از پیش تعیین شده و پیش بینی شده که تاثی آنها تایید شده است استفاده می نمایند. که نقش هویت بصری در برندینگ یکی از این مراحل تبیین شده است.

 

برندینگ

اهمیت برندینگ

یکی از مهم ترین مباحث در مقاله نقش هویت بصری در برندینگ، اهمیت آن است چرا که تمام موفقیت یک شرکت، موسسه یا محصول در برندینگ موفق آن است. ارائه محصولات با کیفیت یا خدمات عالی هیچ دلیلی بر موفقیت آن برند نیست چرا که نظر مشتریان و مخاطبین یک محصول یا خدمات ممکن است در مورد آن محصول یا خدمات مساعد نباشد و آن کیفیت یاد شده هنوز در بین مشتریان محجور باشد. بنا برآنچه گفته شد برندینگ مناسب می تواند حتی برای کسانیکه تجربه ای از آن برند نداشته باشند هم بر اثر آوازه مناسب محصولات آن برند قابل قبول باشد.

پروسه ساختن برند

پی ریزی و ساختن برند امری طولانی و زمانبر است و نمی شود آن را در چند روز عملی کرد بلکه نیاز به ماه ها و چه بسا سالها زمان باشد تا بتوان با یک کار گروهی و برنامه ریزی شده به هدف اصلی آن در برندینگ رسید. این پروسه طولانی باید طبق مراحل پیش بینی شده پیش برود. درست است که برای برندینگ شرکت خود نیاز به تمام این مراحل داریم اما خراب شدن یکی از آنها می توانی به شکست برند مان منتهی شود و یا جبران آن بسیار زمان بر باشد. چیزیکه مشخص است موفقیت در گرو انجام درست تمامی مراحل و بازخورد آن نزد مخاطبین است. 

مراحل برندینگ:

تعیین هدف کسب و کار

مرحله اول برندینگ تعیین هدف است. اصولا بدون وجود هدف هیچ پروسه ای کامل نیست و انجام امور بدون هدف مثل این است که از منزل خارج شوید اما ندانید به کجا می خواهید بروید. بنا براین تعیین هدف از اصلی ترین شرایط راه اندازی هر کسب و کار و برندی است. تمامی کارها برنامه ها و تلاش های ما در هر شرکتی برای رسیدن به اهداف آن  است و اعتلای آن اولویت اصلی هر برندی است. لزوم انجام و علت اصلی برندینگ هم رسیدن به اهداف آن سازمان یا شرکت است.

در ادامه مبحث تعیین هدف از مقاله نقش هویت بصری در برندینگ باید گفت اهداف دارای بازه های زمانی مختلفی هستند که می توان آنها را به سه نوع تقسیم بندی کرد. اهداف کوتاه مدت، اهداف میان مدت و اهداف بلند مدت کع همگی از اهمیت ویژه ای برخوردارند. بنا به قول سایمون سینک، برای مشخص شدن اهدافتان با این سه سئوال ذهنتان را روشن کنید. اول با چه چیز؟، یعنی محصولتان چیست و باید چه ویژگی داشته باشد. دوم چگونه؟، یعنی چگونه باشد که از محصول رقبا متمایز باشد. سوم چرا؟، چرا اصولا باید این محصول تولید شود.

هدف کسب و کار

تعیین مخاطبین کسب و کار

در این بخش از نقش هویت بصری در برندینگ به بررسی مخاطبین کسب و کار می پردازیم. اصولا ما برای مخاطبینمان کار می کنیم محصولات یا خدمات ما برای مشتریان ما است. و باید چیزی تولید کنیم که آنها می خواهند و هر محصولی نیز مشتریان خود را دارد. بنا بر آنچه گفته شد نمی توان با هر محصول رضایت همگان را جلب کرد پس منطقی است که مخاطبین هدف برندمان را بشناسیم و موجبات رضایت آنها را فراهم آوریم. یعنی بدانیم که محصولات و خدمات ما برای چه طیفی از جامعه است. آهنا را شناخته و برای آنها برنامه ریزی کنیم.

با شناخت مخاطبین هدف برند خود حالا می دانیم جهت برندینگ باید به کدام سمت باشد. بطور مثال کودکان، نوجوانان، میان سالان و یا افراد سالخورده. با تعیین هر کدام باید منطقه مکانی نیز مشخص شود مثلا در داخل کشور یا تمام نقاط جهان گاهی نیز در شرع منطقه زندگی خود و … شناخت مخاطبین باید به دقت صورت گیرد. چرا که در آینده مجبور به اصلاح آن نباشیم زیرا زمان  زیادی را از دست می دهیم و برای جبران آن باید هزینه بسیاری نماییم. در مجموع باید برای مخاطبین شخصیت سازی نموده و طبق آن شخصیت برندینگ را پیش ببریم.

 

تعیین رقبا کسب و کار

در این بخش از مقاله نقش هویت بصری در برندینگ به بررسی رقبا کسب و کار می پردازیم. حقیقتا شناخت رقبا از مهمترین عوامل برندینگ است زیرا باعث پیشرفت و اعتلای کارمان می شود. با شناخت فعالیت رقبا در می یابیم که کجای این بیزینس هستم. رقبا بهترین سنگ محک کسب و کارمان هستند. با دیدن نقاط ضعف آنها می توانیم روی این نقاط کار کرده تا مزیت محصولمان را به مخاطبین بشناسانیم و بازار آنها را تصاحب کنیم و با دیدن نقاط قوتشان روی آن قسمت از برندمان کار کرده و آن بخش را تقویت نماییم.

باید بدانیم که کدام شرکت ها هستند که با ما رقابت دارند. مزیت آنها نسبت به ما چیست؟ نقاط ضعف آنها کدام است؟ چه بخش هایی را پوشش می دهند، در کدام قسمت ها فعال نیستند؟ ویژگی محصولات و خدمات آنها چیست و نظر مخاطبین در ارتباط با آنها چگونه است؟ با طرح این پرسش ها می توانیم استراتژی خود در برندینگ را روشن تر دنبال کرده به هدف خود نزدیکتر شویم. جاییکه نیستند ما باشیم، جاییکه ضعف دارند ما پوشش دهیم و جاییکه قوت دارند رقابت نماییم.

تعیین چشم انداز برند

در این قسمت از مقاله نقش هویت بصری در برندینگ به بحث پیرامون چشم انداز برند می پردایم. چشم انداز با تعیین هدف شباهت هایی دارد ولی تفاوت هایی نیز دارند بطور مثال پیش تر گفتیم که اهداف دارای سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هستند اما در مورد چشم انداز باید به بخش بلند مدت آن اشاره کرد یعنی جایی که باید در نهایت به آن برسیم. اما اهداف می توانند این چشم انداز را به بخش های کوچکتر تقسیم کنند و نقش تسهیل کنندگی داشته باشند. چشم انداز رویای برند ما است اما اهداف منطقی هستند برای رسیدن به آن رویا.

تعیین چشم انداز برند

تعیین صدا و لحن برند

در این قسمت از مقاله نقش هویت بصری در برندینگ به بحث تعیین صدا و لحن برند اشاره می نماییم. همانطور که می دانید هر کسی برای خود دارای صفات شخصیتی منحصر به فرد است و همگان او را به آن صفات می شناسند و البته هر فردی صدای منحصر به فرد نیز دارد. برند ها نیز برای خود صفات و لحن مورد نظر قائل می شوند. این صفات و لحن از ویژگی های برند ما نشات می گیرد. اینکه ما می خواهیم برندمان خودمانی باشد و صمیمیت را القا کند یا جدی و مقرراتی باشد. البته جامعه مخاطبین نیز در این مسئله نقش دارند که ما چه انتخابی نماییم.

همانطور که افراد را از روی لحن آنها می شناسیم برندها نیز با  این لحن قابل شناسایی هستند. این لحن در تمام بخش ها باید یکسان باشد. استفاده از کلماتی خاص در نوشتار نامه های اداری، وب سایت، و شبکه های اجتماعی تا سبکی از گویش ویژه آن برند که در مکالمات تلفنی و جلسات و … استفاده می شود. همه این ها باید ما را به رسیدن به یک تشخص سازمانی هدایت نمایند. دیگر پرسنل بر اساس خلقیات خود رفتار نمی کنند بلکه این خلق سازمانی مشترک که به آن صدا و لحن برند می گوییم حکم فرما است.

خلق داستان برند

در این قسمت از مقاله نقش هویت بصری در برندینگ، خلق داستان برند را باز گو می نماییم. داستان برند روایتی یکپارچه و منسجم است که بر ما و برندمان گذشته و چه چالش هایی را از سر گذرانده ایم تا بتوانیم بر مشکلات غلبه نماییم. این داستان تهیج کننده احساسات ما و به طبع آن مخابین برندمان است. اینکه ایده آن از کجا آمد و چگونه برندمان ساخته شد تا بتواند رویای مان را تداوم بخشیده به حقیقت منتج نمایم. 

در نوشتن داستان برند باید از بیانی استفاده کنید که مخاطبان بتوانند با آن همزاد پنداری نمایند و حس مشترکی با ماجرای برند پیدا کنند. آنها باید خود را در برطرف کردن چالش های برند بطور احساسی شریک بدانند و گویی خود بخشی از آن برند هستند. گاهی درست بودن ماموریت یک برند این حس مشترک را می سازد. فقط شما باید داستانتان را درست مطرح کنید و روایتی واقعی داشته باشید.

داستان برند 1

هویت بصری در برندینگ

در این قسمت از مقاله به نقش هویت بصری در برندینگ می پردازیم. اینجا نقطه افتراق بین برند و هویت بصری مشخص می شود. در اصل هویت بصری بخشی از فرایند برند سازی است. نه کل یا معادل آن، این اشتباهی است که افراد بی اطلاع مبتلا به آن می شوند. یعنی هویت بصری یا کمی جلوتر برویم لوگو را با برند یکی می دانند! که البته این اشتباه است. در اصل لوگو خود بخشی از هویت بصری است که اگر بگوییم بخش اصلی آن است اشتباه نکرده ایم و هویت بصری خود بخشی از فرایند برندینگ است که آن را شرح دادیم.

لوگو: همانطور که می دانید هویت بصری ارکانی دارد که باید به آنها توجه کرد. مانند لوگو و قوانینی که بر آن حاکم است. اگر بخواهیم درستی یک لوگو را برای کسب و کاری بسنجیم باید ببینیم با اهداف آن برند همخوانی دارد یا نه. بعد از مشخص شدن خود لوگو می توانیم سایر بخشها را بر اساس آن توسعه و گسترش دهیم. لوگو تداعی کننده احساسی است که مخاطبان نسبت به کسب و کار ما دارند. در اصل برند که متشکل از ذهنیت مشتریان نسبت به کسب و کار ما است، با دیدن لوگو باز نمایی می شود و شاید بتوان گفت لوگو یکی از مهمترین بخش های برندینگ است.

تایپو گرافی: نوع تایپوگرافی برای هویت بصری باید مشخص شود و در تمام بخشها از آن استفاده کرد همانطور که برای برند لحن و صدا قائل شدیم، هویت بصری نیز چهره برند ما را نمایش می دهد و دارای شخصیت است. بنا براین هویت بصری باید با رویکرد اهداف برند هم سو باشد. این مسئله نیز باید در تایپوگرافی نمود داشته باشد.

پالت رنگ: همانطور که می دانید هر برندی دارای پالت رنگ و در اصل رنگ سازمانی  خود است. رنگها هر کدام مستقل از دیگری دارای شخصیتی مجزا هستند. رنگ آبی که استحکام، ایمنی، امنیت و آرامش را می رساند یا رنگ قرمز که هیجان و حرکت و شادابی را نشان می دهد و رنگ زرد که نشانگر زیرکی دقت و انرژی خورشیدی است و … همگی در هویت بصری برند نقش مکمل را دارند ما می توانیم با  استفاده صحیح از رنگ صفات مورد نظر خود در برندمان را نشان دهیم. این ماموریتی است که ما به رنگها می دهیم و آنها بخوبی کارشان را انجام می دهند.

تمامی این نمودهای بصری بصورتی هماهنگ در تمام ارکان برند، جایی که عرصه دیداری دارد باید با هماهنگی تمام دیده شوند. و این برای موفقیت برند ما بسیار مهم است.

نقش هویت بصری در برندینگ: تمامی این پروسه ها که در برندینگ نقش اساسی دارند را شرح دادیم و نقش آنها را باز کریم. بر کسی پوشیده نیست که انجام تک تک این مراحل کاری دقیق و زمانبر است، اما اگر حاصل تمامی این زحمات دیده نشود مانند این است که شما تابلویی زیبا کشیده باشید و برای تکمیل آن زمان و هزینه بسیاری کرده باشید ولی کسی آن را ندیده باشد. آیا چنین پروسه پر زحمت و سختی با دیده نشدن بی ثمر نمی ماند؟ در مورد برند نیز این مسئله مصداق دارد. بدون هویت بصری برند شما هرگز دیده نخواهد شد.

نقش هویت بصری در برندینگ

در هویت بصری دستور العمل استفاده از هر یک از ارکان آن مهم است و در دفترچه برند بوک به دقت شرح داده خواهد شد تا این هویت درست و بجا ادا شود. در هر صورت نقش هویت بصری در برندینگ انکار ناپذیر و مهم است. شاید همین اهمیت باشد که باعث می شود تا اکثرا برند را با لوگو یا آرم اشتباه می گیرند. مردم آنچه را که می بینند باور می کنند. مطالب از طریق مطالعه و تحقیق زمان بسیاری برای انتقال می خواهند اما از طریق تصویر در یک آن انتقال می یابند و ماندگاری بیشتری نیز دارند. 

سخن پایانی

ما در مقاله نقش هویت بصری در برندینگ به تعریف برند، شرح و اهمیت برندینگ پرداختیم مولفه های اصلی برندینگ که شامل هدف، مخاطبین برند، رقبای برند، ماموریت و چشم انداز برند، صدا و لحن برند، داستان برند و هویت بصری آن اشاره کردیم. و بنا به ماموریت این مقاله تفاوت برند با هویت بصری را توضیح داده و نقش هویت بصری در برندینگ را شرح دادیم. در مورد اخیر ارکان هویت بصری را نیز اندکی گسترش داده و ماموریت آنها را ذکر کردیم. که امیدواریم بتوانیم با انتشارات چنین مقالاتی به اندکی از سئوالات علاقمندان پاسخ داده باشیم.

وب سایت خانه لوگو

وب سایت طراحی هویت بصری خانه لوگو، مرکزی جهت ارایه خدمات تخصصی گرافیک در حوزه طراحی انواع لوگو، بازسازی و باز طراحی لوگو های قدیمی و تهیه دفترچه هویت بصری برند ( برند بوک ) است که تمامی این خدمات حول محور لوگو یا آرم می باشند. ما در این مرکز از ارائه خدمات در دیگر بخش های گرافیک خود داری نموده و تمام توان خود را بر روی موضوع لوگو معطوف می نماییم. جهت سفارش، توسط دکمه ثبت سفارش به صفحه مربوطه بروید و جهت دریافت مشاوره رایگان در این زمینه با تلفن تماس یا ابزارک چت آنلاین، سئوالات خود را مطرح نمایید.