" هوالــــــــــــرزاق "

مقالات

7 اصل برندسازی در کسب و کارها

فهرست مطالب

7 اصل برندسازی در کسب و کارها

بهتر است قبل از مطالعه 7 اصل برندسازی در کسب و کارها، صفحه برند بوک را نیز مطالعه نمایید.

مقدمه

برای درک بهتر مقاله 7 اصل برندسازی در کسب و کارها، بهتر است به این پرسش پاسخ دهیم که با شنیدن کلمه برند چه چیزی در ذهنتان شکل می گیرد؟ باید گفت که برندینگ یا برندسازی یکی از مهمترین بخش های راه اندازی هر کسب و کاری است. در بازارهای رقابتی داشتن برند قوی و خوش نام یک مزیت اساسی به شمار می رود. در اصل برند همان داستانی است که ماجرای شکل گیری کسب و کارتان را شرح می دهد و همانطور که می دانید این داستان یا به عبارتی دیگر شرح ماجرای شکل گیری برندتان بسیار زمان بر و دشوار است.

در ساختن برند باید به دقت و اصولی عمل کرد. هیچگاه هیچ برند معروف و نامداری بدون در نظر گرفتن اصول برندینگ بصورتی تصادفی شکل نمی گیرد. این مسئله نیازمند استراتژی دقیق و صحیحی می باشد که باید اتخاذ شود. اما همین پروسه طولانی و زمانبر می تواند با یک اشتباه استراتژیک در امور کسب و کارها، تمام اعتبار اندوخته شده هر برندی را در یک شب به باد دهد. بنا بر این در این زمینه مهمترین اصل داشتن دقت عمل و برنامه ریزی صحیح است.

مقدمه

هویت کسب و کار و جایگاه برند

یکی از اصول قطعی در 7 اصل برندسازی در کسب و کارها، دانستن این مسئله است که برندها چگونه به اعتبار و جایگاهی که دارند می رسند؟ یقینا تا کنون اسامی برند هایی چون آدیداس (adidas)، نایکی (nike) و بنز (benz) را شنیده اید. پرسش اساسی اینجاست که چگونه این اسامی به نام های معروف جهانی تبدیل شده اند؟ چه چیزی آنها را از دیگر نام ها متمایز نموده است؟ شاید برخی از شما فکر کنید ساخت آنها با کمی تلاش و سعی و خطا، و البته کمی نیز شانس شکل گرفته اند! اما در حقیقت تمامی این حدسیات اشتباه است. هیچ موفقیتی از روی شانس شکل نمی گیرد.

مطلب قابل ذکر در برندسازی در کسب و کارها، اشاره به این نکته است که، برند چیزی فراتر از آن چیزی است که مردم جامعه به آن می اندیشند و در محصولات و خدمات شرکت ها آن را جستجو می کنند، حتی برخی برند را با لوگو یک شرکت اشتباه می گیرند و تفاوت این دو را نمی دانند! صاحبان برند های موفق می دانند که مردم محصولات یا خدمات را بخاطر کیفیت و تجربه شخصی نمی خرند بلکه عامل اساسی دیگری نیز تعیین کننده می باشد و چیزی نیست جز احساس و ارزشی که از یک برند در ذهنشان شکل گرفته است. اما این فقط حداقل ها هستند و عوامل دیگری نیز دخیل هستند.

 

کسب و کار و جایگاه برند

در مسئله برندسازی در کسب و کارها، تحقیقات نشان داده که مشتریان محصولات و خدمات حاضرند برای برندهای معروف پول و هزینه بیشتری صرف نمایند. آنها برای گرفتن محصولات یک برند معروف نه تنها پول بیشتری هزینه می کنند، بلکه زمان زیادی را نیز گاها برای گرفتن محصول جدید در صف های طولانی می گذرانند و از این کار رضایت بسیاری دارند! این شرکت ها از طریق سازماندهی بهتر، حاشیه سود دهی بیشتری نسبت به رقبا دارند. بدین شکل می بینیم که برندهای جهانی با کسب هویت و جایگاه بالاتر، به موفقیت های کلان تری در جوانب مختلف دست پیدا می کنند.

احساس مشتریان از برند

در این بخش از مقاله برندسازی در کسب و کارها، به ایجاد ارتباط بین مشتریان و برند می پردازیم. در شعار معروف نایک (just do it)، یعنی (فقط انجامش بده)، هیچ اثری از نام برند نیست، یعنی این شعار به ارزش های برند می پردازد و خبری از محصولات آن نیست. اما همانطور که می دانید این شعار معروف ترین شعار تبلیغاتی دوران است. نایکی در آگهی های تبلیغاتی خود قهرمانان بنام را نشان می دهد و آنها فقط از احساس و دستاوردشان می گوین و پس از اتام این تصاویر شعار نایکی ظاهر می شود ولی هیچ اثری از نام نایکی نیست! این یعنی تاثیر غیر مستقیم که البته بسیار عمق است.

دانش برندسازی در کسب و کارها، نشان می دهد ایجاد ارتباط عاطفی بین برندها و مخاطبین و مشتریان تاثیر بسزایی در معرفی و اوج گرفتن نام و آوازه برندها دارد. جالب است بدانید مردم عادی بسیاری با نامه نوشتن به نایکی اعلام کردند، کارهای بسیاری را با کمک گرفتن از این شعار انجام داده اند. بطور مثال کار جدیدی را شروع کرده اند و علاقمندی هایی که سالها انجامشان نداده بودند را عملی کرده اند. آیا این مسئله نشان دهنده عمق اثر گذاری این شعار تبلیغاتی نیست؟  

مشتریان از برند 1

برندسازی در کسب و کارها و پیروی نکردن

یکی از اساسی ترین اصل های کسب و کار و برندسازی، این است که از روش های مرسوم و در حال اجرا پرهیز نمایید و از همسان سازی برندتان با رویه های جاری خود داری نمایید. این پیروی می تواند هویت برند شما را از بین ببرد و وجه تمایز شما را نسبت به رقبا و محصولات و خدمات آنها را دچار همسان سازی نماید. که این کار بدترین اتفاق برای برندتان است. وقتی مشتریان برند شما را یکسان با دیگر شرکت ها می یابند این استنباط در آنها شکل می گیرد که شما یک برند دنباله رو بوده و هیچ نوآوری در کارتان ندارید.

طبیعاتا مطابق با اصول برندسازی در کسب و کارها، این آن روشی نیست  که شما بخواهید آن را دنبال کنید. برای نمونه به شرکت هیوندای (hyundai) اشاره می نماییم، برای سالهای زیادی تصور ذهنی مردم و مشتریان این بود که آنها چیزی مشابه لکسوس (lexus) تولید می کنند با این تفاوت که از لکسوس ارزان تر  هم هست. این یک ذهنیت بازنده است و در اینجا مزیت رقابتی به نفع لکسوس می باشد. بنا براین دنبال پیروی کردن نباشید و هویت برند خودتان را پیدا کنید.

رضایت همه مهم نیست

یکی از اصول برندسازی در کسب و کارها، این بود که نباید پیروی می کردیم چون این به ضرر برند ما بود. یکی دیگر از کارهایی که برند و کسب و کارتان را تهدید می کند راضی نگهداشتن همه افراد است. این کار شاید در کوتاه مدت به سودتان باشد اما در دراز مدت به اعتبار برندتان لطمه می زند. برندهای برتر هیچگاه همه مشتریان را تعقیب نمی کنند. بلکه تمرکز خود را بر روی محصول و خدمات اصلی و مرکزی قرار می دهند یا به عبارتی دیگر در یک بخش تخصصی کار کرده و شناخته می شوند.

برای بهتر مشخص شدن این اصل از برندسازی در کسب و کارها، به مثالی از شرکت (redbull) اشاره می نماییم. این شرکت وب سایتی را به راه انداخته بود تا شایعه ای مبنی بر استفاده از مواد مخدر در محصولاتش را دامن بزند! این کار چه سودی به حال آنها داشت؟ این مسئله باعث تنفر معلمان مدارس از این برند شده بود، این در حالی بود که دانش آموزان که جمعیت بیشتری بودند در تضاد با معلمانشان جذب این نوشابه ها از برند ردبول شدند. بدین ترتیب می بینیم ردبول برای جذب عده ای زیاد از دانش آموزان، خود را در نظر معلمین جامعه منفور کرد. این اصل یکی از مهمترین اصول برندسازی در کسب و کارها است. 

رضایت همه مهم نیست

هم سو کردن مشتران با خود

اصل بعدی در برندسازی در کسب و کارها، هم سو سازی مشتریان با برند است. شما باید تمام تلاشتان را انجام دهید تا ظاهری متحد از خود به مخاطبین نشان دهید. هر شرکت متشل از بخش های مختلفی است، اما باید برندتان در تمامی این بخش ها نمود مشترک داشته باشد. اولا باید تمام نقاط تماس مشتریان با شرکت را بشناسید مانند امور مشتریان، خدمات پس از فروش، راه های ارتباطی نمایندگی ها و … این ها جاهایی هستند که باعث شکل گیری تجربه و احساس مشتریان از برند ما می شوند. و این بسیار حائض اهمت است.

در گام دوم باید این نقاط تماس را با ارزش های برند هم سو کنید.  یعنی اینکه مشتریان چگونه در این نقاط تماس با ارزش های برندتان مواجه می شوند. این دو اصل به همسو کردن مشتریان با خود بسیار کمک می نماید و این مسئله در برندسازی در کسب و کارها نتایج بسیار درخشانی را رقم می زند. بنا براین باید به همسان سازی مشتریان به ارزش های برند اهمیت ویژه ای قائل شد.

هم سو کردن مشتران با خود

در پشتیبانی خوب عمل کنید

پشتیبانی مسئله ای مهم در برندسازی در کسب و کارها است. درست است که ساختن یک برند قوی برای شرکت مزایای بسیاری دارد و این مسئله به هیچ عنوان قابل کتمان نیست اما ما در ایجاد نمی توانیم نقش مستقیمی داشته باشیم. و نقش مشتریان در آن بسیار پر رنگ است ما می توانیم با انجام کارهایی بطور قابل توجهی تاثیر گذار باشیم و نظر مشتریان را به خود جلب نماییم. مفاهیمی مانند امانت داری، مسئولیت پذیری عوامل نرمی هستند که امروزه تاثیر بسزایی را ایجاد می کنند.

اینکه شما نشان دهید به محیط زیست و سلامت آن اهمیت می دهید و برایتان مهم است نشان از تعهد شما به کل جامعه ای است که مشتریان نیز در آن زندگی می کنند. و این امر در برندسازی در کسب و کارها بسار اهمیت دارد. این مسئله حتی بر روی تغییر برند مشتریان نیز تاثیر دارد و نقش تعهد را در انتخاب ها نشان می دهد. اینکه شرکت شما خیرخواه جامعه باشد و تنها به سود فکر نکند بسیار مهم است. اینکه شما پشتیبانی سخاوتمند و متعهد به امور اجتماعی و دغدغه های بشر امروز باشید شما را به یک برند مورد اطمینان نزد مشتریان تبدیل می کند. این یک اصل اساسی در برندسازی در کسب و کارها است.

در پشتیبانی خوب عمل کنید

فرهنگ شرکت و ارزش برند

معمولا مردم این تصور را دارند که کارآیی برند مربوط به بازاریابی، تبلیغات و مشتریان است. اما تمام برندها به همان اندازه برای اع ضا شرکت ها نیز اهمیت دارند. این هم ترازی ارزش ها ، قدرت و توان برند را برای مشتریانتان نیز افزایش می دهد اگر شما و اعضا شرکتتان خودتان را قبول نداشته باشید دیگران نیز به این باور نخواهند رسید. بطور مثال کسانیکه نتوانند با برند ارتباط برقرار کنند نمی توانند با مشتریان برند نیز در خدمات پس از فروش رابطه بر قرار کنند. این اصلی مهم در برندسازی در کسب و کارها است.

جمع بندی

ما در مقاله 7 اصل برندسازی در کسب و کارها، به نکاتی اساسی در برندسازی اشاره کردیم، هویت کسب و کار و جایگاه برند را مورد بررسی قرار دادیم و در ادامه به مسئله احساس مشتریان از برند پرداختیم که در اصل عمده ترین بخش تولید یک برند است. پیروی نکردن از برندهای دیگر را بعنوان یک اصل مطرح نمودیم و معایب آن را گفتیم. در بخش دیگری ازاصول برندسازی در کسب و کارها به رضایت همه مشتریان اشاره کردیم اینکه اینکار به ضرر برندمان منجر می شود.

همسو کردن مشتریان با خود بخش دیگری بود که شرح دادیم و راجع به اهمیت آن مطالبی گفتیم. نکته پایانی را نیز با اشاره به حمایت و پشتیبانی ار مصالح عمومی جامعه پیش بردیم اینکه مشتریان شما را حافظ منافع جامعه بدانند و برندتان را سود محور تصور نکنند. در این مقاله در مجموع می توان نقاط روشنی از برندسازی در کسب و کارها را مشاهده کرد و با بکار بستن آنها به چشم اندازی روشن تر از آینده برندتان امیدوار باشید و بتوانید برای آینده برنامه ریزی مناسب تری انجام دهید

وب سایت خانه لوگو

وب سایت طراحی هویت بصری خانه لوگو، مرکزی جهت ارایه خدمات تخصصی گرافیک در حوزه طراحی انواع لوگو، بازسازی و باز طراحی لوگو های قدیمی و تهیه دفترچه هویت بصری برند ( برند بوک ) است که تمامی این خدمات حول محور لوگو یا آرم می باشند. ما در این مرکز از ارائه خدمات در دیگر بخش های گرافیک خود داری نموده و تمام توان خود را بر روی موضوع لوگو معطوف می نماییم. جهت سفارش، توسط دکمه ثبت سفارش به صفحه مربوطه بروید و جهت دریافت مشاوره رایگان در این زمینه با تلفن تماس یا ابزارک چت آنلاین، سئوالات خود را مطرح نمایید.