مقالات
فهرست مطالب
پیشنهاد می شود قبل از مطالعه این مقاله، صفحه مربوط به آموزش طراحی لوگو و آرم در 5 گام را بخوانید.
مقدمه
در زندگی امروزی که آکنده از پیچیدگی های مختص خودش است و آدمی که دائم در معرض تابش پرتو های عصر انفجار اطلاعات قرار گرفته و درگیری های متعدد ذهنی که باز تابش آن تمام بخش های زنگی او را در بر می گیرد، حقیقا یافتن نقطه ای که بتواند کمی آرامش را به زندگی او باز گرداند، می تواند نقطه عطف تمایلات عصر حاضر باشد. جایی که بتوان از هیاهوی ترافیک، مشکلات زندگی شهری، پیچیدگی هزینه های مختلف و قبوض و صورتحساب های یک زندگی معمولی خلاصی یافت و در یک کلام به آرامش رسیدن، اصلی ترین دغدغه بشر امروز است.
سادگی، آمال و آرزوی بشر امروز است. اتاقی خلوت و بدون المان های زیاد و با پوششی ساده و طرح هایی نه چندان پیچیده، رنگ بندی خاموش و ملایم، وسایل کم و کاربردی ، دوری از انبار کردن وسایل بلا استفاده، لباس های ساده، موسیقی بدون کلام، مدیتیشن و تکنیک های وانهادگی و گذراندن تعطیلات در دل طبیعت بکر که منبع الهام و بازگشت انسان به فطرت آرام و بی تکلف خویش است، این ها همگی گواهی بر نیاز انسان به سادگی است. هنر مینیمالیسم شاید مولود چنین تفکری باشد. تفکری که انسان را رها و آزاد از مصرف گرایی و پیچیدگی های هلاکت بار می نماید.
مینیمالیسم چیست ؟
ساده گرایی، مینیمالیسم و یا کمینه گرایی، هنری است کا اساس کار خود را به بیان ساده از موضوعات و پدیده ها قرار داده و از پیچیدگی ها و بیان ثقیل فلسفی دوری می کند. در مینیمالیسم زوائد حذف شده و ضروریات حفظ می شوند. در مکاتب ذن ژاپنی و بودیسم در کشور چین این فلسفه ساده انگاری که از اصول آنها است، تاثیر خود را بر هنر مینیاتور و نقاشی های آب مرکب گذاشته و آنها را متمایز و ساده کرده. همچنین نمود مینیمالسیم در ادبیات را می توان در هایکو جستجو کرد.
از مینیمالیسم برای توصیف گرایشی در هنرهای تجسمی استفاده می شود که طی دهه 1960 نمایان شد و در آن فقط از اصلی ترین فرم های هندسی استفاده شده بود. هنر مینیمال بیشتر به ایالات متحده مربوط می شد که امروزه گسترش جهانی یافته و در اصل این هنر واکنشی متقابل به هنر پر شور اکسپرسیونیسم انتزاعی بوده است. از هنر مندان مشهور هنر مینیمال می توان به کارل آندره، داون جود و تونی اسمیت اشاره کرد.
لوگو مینیمال
همانطور که اشاره کردیم مینیمال بودن یک سبک و یک انتخاب است. انتخابی برای اینکه به سادگی برسیم. در مورد طراحی لوگو مینیمال نیز این یک انتخاب در سبک طراحی آن است. یعنی انتخاب کنیم که لوگو ما ساده بوده و از پیچیدگی آن در زمان طراحی جلوگیری نماییم. البته این سادگی به این معنا نیست که مفید نبوده و تاثیر گذاری آن کم باشد بلکه موجز بودن یعنی صراحت بیان داشتن، از فلسفه بافی و پیچیدگی بیان دوری نموده و به اصل مطلب بپردازد. در هنر مینیمال کم گویی همیشه با درست گویی و گزیده گویی همراه است. این مسئله جدای از کم فروشی در طراحی است.
همانطور که میدانید سادگی و دوری از پیچیدگی از صفات بارز طراحی لوگو مینیمال است، اما این سادگی از کجا آمده؟ آیا منشا آن مشخص است؟ برای پاسخ به این نکته باید به مثال مجسمه ساز رجوع کنیم. یک مجسمه از تکه عظیمی از سنگ تراشیده می شود. ابتدا زوائد کلی آن زده می شود در مراحل بعد با تراشیدن قطعات کوچکتر جزئیات مجسمه نمایان می شود و در پرداخت نهایی کار تکمیل گشته و مجسمه ای زیبا پدید می آید. این فلسفه طراحی لوگو مینیمال است. حذف اضافات یک موضوع، اصلی انکار نا پذیر است و هر طرح مینیمال از دل طرحی شلوغ و پیچیده بیرون می آید.
طراحی لوگو مینیمال نیاز به کار و تجربه بیشتری دارد زیرا ابتدا شما باید به یک طرح مناسب رسیده و پس از ایده پردازی، شروع به ساده سازی و زدایش اضافات آن بنمایید این ساده سازی کاری بسیار مشکل و حساس است زیرا در ضمن حذف اضافات همچنان باید قوت کار حفظ شود و ارزش های نهفته آن باقی بماند تا بتواند بیانگر اهداف برند مورد نظر باشد. افراد غیر متخصص با دیدن یک لوگو ساده فکر می کنند که کارآیی ندارد. اما لوگو مینیمال در ضمن سادگی به شکل عجیبی موثر است و مفاهیم را کامل انتقال می دهد. و در اصل مراحل طراحی آن زمانبر تر است.
ویژگی های طراحی لوگو مینیمال
همانطور که قبلا اشاره کردیم می دانید که سادگی اصل اول است اما خود این سادگی در طراحی لوگو مینیمال دارای ویژگی هایی است که در اکثر لوگو های این سبکی در حال تکرار است شاید تمام این ویژگی ها در همه آنها نباشد، ولی همیشه تعدادی از این خواص بصری یاد شده در لوگو های سبک مینیمال به چشم می خورند که ما به اختصار به مهم ترین آنها ها اشاره می نماییم:
*** سادگی در طراحی لوگو مینیمال
بطور کلی سادگی اصل اول در طراحی لوگو مینیمال است.
*** رنگ
گاهی طراحان برای مخفی سازی ضعف طراحی خود از رنگ بعنوان پوشش بهره می برند. در طراحی لوگو مینیمال نهایت باید از دو رنگ بهره برد البته آن هم از روی ضرورت ولی اکثر اوقات یک رنگ نیز کفایت می کند.
*** اجزا تشکیل دهنده طرح
در طراحی لوگو مینیمال باید از اجزا زیاد اجتناب کرد و به یک یا دو قطعه اکتفا کرد. البته همیشه استثنا وجود دارد و بودن بیش از دو جز در طرح، دلیل بر عدم سادگی نیست. طراح بر حسب شرایط تصمیم می گیرد.
*** تمرکز موضوع و مفاهیم
شیوه بیان در هنر بصری مینیمال متمرکز بر یک مفهوم است و نباید خصوصا در لوگو از بیان چند مفهوم استفاده کرد. باید یک پیام را ساده و واضح، مشخص و صریح مطرح کرد.
*** ارتباط با مخاطب
همانطور که اشاره شد طراحی لوگو مینیمال دارای مفهومی ساده و تک عنصری است، همین مسئله به برقراری ارتباط سریع تر با مخاطب کمک شایانی می نماید. بنا بر این لوگویی که سریع ارتباط برقرار کند لوگوی خوبی است.
*** اصل فضای منفی
در طراحی لوگو مینیمال از فضای منفی موجود در منطقه طراحی استفاده بهینه می شود برای همین در کتابچه های برند بوک و در بخش لوگو به این فضای منفی و تعیین فواصل اطراف آن با تاکید اشاره می شود. اما فضای خالی گاها در درون ساختار لوگو نیز وجود دارد که این مسئله در طراحی لوگو مینیمال به وفور به چشم می آید. این فضا وجه کنتراست خوبی برای دیده شدن اجزا طرح است.
*** استفاده از خط
می دانیم که اشکال از نقطه، خط، سطح و حجم و … تشکیل شده اند. در طراحی لوگو مینیمال هر چه به اجزا ابتدایی تر نزدیک شویم کار ساده تر است. لذا گاهی اوقات طراحان از پرداختن به سطح پرهیز کرده، با استفاده از خط و نقطه در صورت نیاز به طراحی لوگو می پردازند که این مسئله با ظهور نرم افزار های وکتور امروزی بسیار شایع تر شده است.
*** اشکال هندسی
استفاده از فرم های استرلیزه و ساده کاربرد بسیاری در طراحی لوگو مینیمال دارد. اشکال هندسی ابتدایی چون مثلث که در بر دارنده مفهوم صراحت، انرژی، زایش و نو آوری، اگر بر روی یک ضلع باشد استحکام و اگر بر روی یک زاویه باشد مفهوم تزلزل را دارد. مربع که دارای مفهوم استهکام، اطمینان و سکون و قدرت است. و دایره که نماد وحدت، تمرکز، دوستی و عشق، بی نهایت و ابدی بودن است. از اشکال هندسی هستند که می توانند مفاهیم را در طراحی لوگو به خوبی باز نمایی کنند.
*** نوشتار
طبق چیزی که انتظار می رود، در طراحی لوگو مینیمال از نوشتار ساده و گویا استفاده می شود. نه تنها باید نوشتار از فرمالیسم ساده در طرح پیروی نماید، بلکه در انتخاب تعداد فونت نیز نباید زیاده روی کرد. و از حداقل ها بهره جست.
لزوم طراحی لوگو مینیمال
همانطور که قبلا شرح دادیم مینیمالیسم یک انتخاب است و نیاز نیست که حتما مورد استفاده قرار بگیرد. در اصل در مفاهیم گرافیکی این موضوع است که به شما مسیر طراحی را نشان می دهد و از روی ترجیحات شخصی و سلائق فردی نمی توان گفت که طرح یک برند باید چگونه باشد. برای موضوع کودکان طرحی پر انرژی و نشاط و سرشار از امید مناسب است، طرحی که حرکت و پویایی را نشان می دهد و اتفاقا سادگی و کم حرکتی نقص بزرگی بر این طرح است.
در مورد طراحی لوگو نیز این اصل صادق است. برای طراحی باید ببینید که موضوع چه می خواهد اگر در مورد موضوع شما طراحی لوگو مینیمال منافاتی با مفاهیم برند تان ندارد ساده گرایی بهترین گزینه است. اما اگر موضوع شما اشاره به مفاهیم پر تحرک و پر انرژی و پویا است، بهتر است از پرداختن به سادگی در فرم ها بپرهیزید. در واقع مینیمالیسم بیشتر از اینکه یک سبک باشد، یکی از فنون ارتباط بصری است ( سادگی ) اما چون برای آن فلسفه ای آورده شده و به تکامل خود در نوع سادگی اش رسیده، از آن تحت عنوان یک سبک هنری یا شیوه ای برای زندگی یاد شده است.
معرفی چند لوگو معروف مینیمال
ریباک ( Reebok )
لوگو شرکت ریباک که یکی از برند های معروف تولید لوازم و البسه ورزشی است در گروه طراحی لوگومینیمال تقسیم بندی می شود. همانطور که در تصویر این لوگو می بینید سادگی از شاخصه های اصلی آن بوده، از یک فونت انحصاری نیز برای این کار استفاده کرده و از تعدد نوشتار پرهیز نموده اند. در مورد رنگ قرمز به کار رفته باید گفت که با موضوع آن که در زمینه ورزشی فعالیت دارد سنخیت کامل دارد. و تحرک، نشاط و هیجان را تداعی می نماید.
شکل مثلث نشسته بر قاعده ثبات را تداعی می نماید که در صورت تغییر وضعیت، از سکون گذشته و پتانسیل حرکت را هم دارد. در ضمن می دانیم مثلث نماد زایش و نو آوری و نشاط است که انتخاب درستی برای مفهوم برند خود است. فضای منفی بین قطعات، سه خط سفید فضای منفی را در یکجا به هم رسانده که نقش پیوند دهندگی و ارتباطات را می رساند که این نقطه اشتراک شاید نقش خود ریباک در بین ورزشکاران باشد.
Reebok
ریباک شرکتی آمریکایی است که به تولید لباس، کفش و تجهیزات ورزشی می پردازد و در سطح جهان از شهرت زیادی برخوردار است. این شرکت در سال 1895 توسط جی . دبیلیو . فاستر در شهر بولتون انگلستان تاسیس شد. این شرکت امروزه یکی از زیر مجموعه های شرکت آلمانی آدیداس است. دفتر مرکزی شرکت ریباک هم اکنون در شهر کانتون ایالت ماساچوست واقع در کشور ایالات متحده آمریکا است.
نشنال جئوگرافیک
یکی از بهترین نمونه های طراحی لوگو مینیمال، لوگو جذاب و دوست داشتنی نشنال جئوگرافیک برای دوستاران طبیعت است، هدف این برند محبوب آشنایی مردم در سراسر جهان با سیاره زمین و محافظت از آن است. کادر مستطیل رنگ، نمادی از خود مجله نشنال جئوگرافیک است که ستون اصلی این برند است و از طرفی رنگ زرد آن نشانگر روشنگری و نقش اطلاع رسانی این مجموعه به ساکنین زمین است و همانطور که می بینید کاملا با هدف اصلی آن سازگاری دارد.
شاید در نگاه اول این یک مسطیل بسیار ساده است اما با کمی تعمق در ابعاد دیده شده در طراحی مینیمال برند یاد شده متوجه می شویم از ساده ترین المانهای بصری، بهترین مفاهیم را استخراج کرده اند. بطور مثال: مستطیل که طرحی ساده و انتزاعی است، یا تک رنگ زرد موجود در کادر، استفاده کردن از تنها یک فونت منحصر به فرد، یا رنگ سیاه که مکمل چشم گیری برای رنگ زرد است آن هم با بیشترین کنتراست موجود. این ها همگی نشان از یک مجموعه منسجم و کامل را در طراحی این لوگو دارند.
National Geographic
نشریه رسمی انجمن جغرافیای ملی است، که دقیقا 9 ماه پس از تشکیل انجمن جغرافیای ملی در سال 1888 در واشنگتون دی. سی. آمریکا توسط 33 دانشمند و جهانگرد راه اندازی شد. این نشریه یکی از معتبر ترین نشریات در زمینه علوم طبیعی در سطح جهان است. نکته جالب توجه اینکه یکی از موسسان آن الکساندر گراهام بل مخترع تلفن بوده است و در اصل ایده استفاده از عکس در کنار مقالات از ابتکارت وی بوده است.
فدکس ( FedEx )
یکی از بهترین نمونه های موفق طراحی لوگو مینیمال که از پتانسیل های نوشتار استفاده کرده، در حالی که هیچ تصویری در کار نیست، از پتانسیل فضای منفی به بهترین شکل بهره برده و در فضای منفی بین حروف X و E یک فلش بسیار کاربردی ایجاد نموده، این فلش هماهنگ با مسئولیتی که به عهده برند فدکس است ایفای نقش می نماید و انتقال مرسولات از یک نقطه به نقطه ای دیگر را به خوبی به نمایش در می آورد. طراح این لوگو ( لیندن لیدر ) است که این لوگو از شاهکارهای او و از بهترین لوگو های سالهای اخیر در دنیا است.
یکی از شاخصه های این طرح زیبا و کاربردی استفاده از دو رنگ بنفش و نارنجی در کنار هم است که جلوه چشمگیری به آن داده است. و جالب اینکه فلش در قسمت نارنجی رنگ تشکیل شده و تحرک ذاتی رنگ نارنجی با ماهیت دارای حرکت فلش در هماهنگی کامل است. استفاده بجا از حروف سان سریف ( بدون زائده در ساختار ) باعث سادگی بیشتر و مدرن تر شدن لوگو گردیده و بدین ترتیب با مطالعه مختصری راجع به طراحی لوگو مینیمال برند فدکس در می یابیم که طراح به خوبی از عهده این کار برآمده است.
FedEx
فدکس شرکت خدمات پستی چند ملیتی است که در سال 1971 توسط فردریک دبلیو. اسمیت در شهر لیتل راک. آرکانزاس تحت نام فدرال اکسپرس تاسیس و بعد ها در سال 2000 به فدکس تغییر نام داد. در ابتدای کار این شرکت با 14 فروند هواپیما از نوع ( فالکن 20 ) کار خود را آغاز کرد. فدکس امروزه بعنوان یکی از بزرگترین شرکت های خدمات لجستیکی و ارسال محموله های پستی در سراسر جهان شناخته می شود. مرکزیت حمل و نقل فدکس در فرودگاه ممفیس تحت عنوان “Superhub”، این فرودگاه را تبدیل به شلوغ ترین فرودگاه باری جهان کرده است.
ناسا
در مورد طراحی لوگو مینیمال شرکت ناسا که از سری زیر مجموعه های لوگو نوشتاری ( لوگو تایپ ) است. می توان به تایپ فیس منحصر به فرد و اختصاصی آن اشاره کرد که بصورتی آگاهانه با گرد کردن تغییر جهت حروف، حالتی از مسیر را در ذهن مخاطبین تداعی کرده مثل پیچش ها در بالا و پایین حرف N یا حتی اتصال ایجاد شده بین حروف A و S که شاید استعاره از ارتباط بین زمین و سایر اجرام سماوی است. این ساختار با حذف خط افقی حرف A کاملا کلمه ناسا را تبدیل به شش انحنا کرده که در مجموع یک راه پر پیچ و خم را به نمایش گذاشته است.
این لوگو تایپ مینیمال بدلیل انحنا های زیاد به لوگو کرم نیز معروف است. اما فرم آن در اصل همانگونه که گفتیم تداعی گر مسیری است که با رسالت سفر های فضایی همخوانی بیشتری دارد. رنگ قرمز که رنگ حرارت تحرک و هیجان است، نشان از صفات بارز خود ناسا دارد. لازم به توضیح است که این لوگو تا سال 1992 استفاده شد و دوباره ناسا به لوگو قبلی خود باز گشت. که ما از این لوگو بعنوان یک مثال خوب برای طراحی لوگو مینیمال استفاده کردیم.
NASA
اداره کل هوانوردی ملی و فضا ( National Aeronautics and Space Administration ) که به اختصار به آن “ناسا“ می گویند. سازمانی مستقل در حکومت فدرال ایالات متحدهٔ آمریکا است که مسئولیت آن برنامهریزی در زمینه برنامهٔ فضایی کشوری و تحقیقات هوافضا و مکانیک پرواز است. اولین ماهوارهٔ فضایی ناسا اکسپلورر (1) نام داشت که در سال ۱۹۵۸ میلادی به فضا پرتاب شد.
نتایج حاصل از این مقاله
در مورد طراحی لوگو مینیمال در این مقاله مطالب بسیاری را بررسی کردیم. از نیاز امروز بشر به سادگی تا رویکرد های مینیمالیستی زندگی او، همچنین تعریفی ساده از خود سبک کمینه گرایی ( هنر مینیمال ) و نیز از شاخصه های اصلی این هنر و ضرورت ها و باید و نباید های این هنر در عرصه طراحی تخصصی صحبت به میان آوردیم. در انتها جهت آشنایی بیشتر نمونه هایی از طراحی لوگو مینیمال را در آثار معروف بین المللی مورد بررسی قرار دادیم که خوانندگان عملا با مفاهیم این سبک از طراحی و زندگی آشنا شوند تا شاید این مقاله گامی کوچک باشد در جهت اعتلای فرهنگ عمومی هنر در جامعه.
وب سایت خانه لوگو
وب سایت طراحی هویت بصری خانه لوگو، مرکزی جهت ارایه خدمات تخصصی گرافیک در حوزه طراحی انواع لوگو، بازسازی و باز طراحی لوگو های قدیمی و تهیه دفترچه هویت بصری برند ( برند بوک ) است که تمامی این خدمات حول محور لوگو یا آرم می باشند. ما در این مرکز از ارائه خدمات در دیگر بخش های گرافیک خود داری نموده و تمام توان خود را بر روی موضوع لوگو معطوف می نماییم. جهت سفارش، توسط دکمه ثبت سفارش به صفحه مربوطه بروید و جهت دریافت مشاوره رایگان در این زمینه با تلفن تماس یا ابزارک چت آنلاین، سئوالات خود را مطرح نمایید.