ارائه تعریفی از لوگو یا “نشان واره”
برای داشتن درک درستی از این مقاله ابتدا باید کمی اطلاعات درباره چیستی و کیفیات لوگو استاندارد کسب کرد. لوگو در اصل تقسیم بندی مختلفی دارد که در صفحه آموزش ایده یابی در طراحی لوگو بطور مفصل به آن پرداخته ایم، اما این تقسیم بندی ها جدای از تعریف عام خود لوگو می توانند دارای تعریفی تخصصی نیز باشند و در اصل هر کدام به منظوری خاص سازمان دهی شده اند و دارای کارکرد های خودشان هستند، اما تعریف کلی و عمومی خود لوگو چیست؟
“نشان واره” به فارسی، “لوگو” به انگلیسی و ” آرم” به فرانسه در اصل یک عنصر گرافیکی تصویری محسوب می شود که تداعی گر معنی و مفهومی خاص است. لوگوی هر شرکتی، هویت بصری و تداعی کننده آن مجموعه می باشد. لوگو طرحی منحصر به فرد است که نماد یک مجموعه، کالا یا خدماتی مشخص است و باید در بر دارنده مفاهیم، ویژگی ها و هویت آن مجموعه یا شرکت باشد. طبیعی است که کیفیات طراحی لوگو در تاثیر این معرف بودن نقش ویژه ای دارد.
نقش لوگو در برندینگ
تمامی تمحیداتی که ما برای اعتلای کسب و کارمان انجام می دهیم اعم از تبلیغات، تغییرات مثبت در کیفیت محصولات و خدمات، ارائه ی محصول یا خدمات جدید و نگاه به نیاز بازار و … همگی نقش کلیدی در شکل گیری برند ما دارند اما در واقع برند نقطه نظر، احساس و برداشت مشتریان از خدمات و محصولات ما است. زمانیکه تعداد اکثریتی از مخاطبان و مشتریان احساس و نظر مشابه هم نسبت به خدمات ارائه شده در شرکت ما می یابند، این احساس، برند ما را تشکیل می دهد. بطور کلی برند را حس مشتریان می سازد و ما کنترل مستقیمی روی آن نداریم.
طبق گفته ها ما می توانیم با پیش بینی رفتار و عکس العمل های مخاطبین و برنامه ریزی دقیق و پیمودن مسیری درست به مخاطبین و مشتریان شرکت خود کمک کنیم تا آن حس و برداشت در آنها به شکلی تداعی شود که دوست داریم برندمان به آن شکل دیده شود. اما این تمام کار نیست زیرا نمی توان کامل از نتیجه مطمئن بود اما می توان با کمی فاصله در جهتی حرکت کرد که نگاه کلی ما به آن سو می رود. در اصل می توان با برنامه ریزی درست و رعایت اصول برندینگ که مشتری محور است به آینده ای روشن امیدوار بود.
زمانیکه شرکت ما هویت خود را در قالب برند مان نزد مشتریان پیدا کرد مخاطبین با دیدن لوگو ما آن احساس و تجربیات را در ذهن تداعی می کنند. به عبارت ساده تر دیدن لوگو استاندارد یک شرکت تمام شاخصه ها، مزایا و احساس ما را که حاصل تجربه ی استفاده از محصولات آن شرکت است را به یکباره نمایان و زنده می کند با این تفاوت که دیدن تصویر لوگو یا نشانه در یک آن اتفاق می افتد و تمام معانی را در یک لحظه روایت می کند. یعنی هویت برند ما با دیدن لوگو استاندارد در ذهن مخاطب ناگهان بازنمایی می شود و این از مهمترین شاخصه های المان های بصری است.
اهمیت طراحی لوگو استاندارد
طبق تعریف ارئه شده از یک لوگو استاندارد یا نشان واره، همچنین توضیح مختصری درباره ی برندینگ بدیهی است که داشتن نشانه ی قابل قبول یا یک لوگو استاندارد که بتواند هویت بصری شرکت یا موسسه ما را در نگاه مخاطبین و مشتریان بازنمایی کند ضروری است. بنا بر مطالب ارائه شده مشخص می شود که تمام تلاش ما در جهت شکل گیری یک برند در ذهن مخاطبین از طریق هویت بصری آن در مکانها و موقعیت های گوناگون حضور پیدا می کند که لوگو نقشی اساسی در این بازنمایی ایفا می کند. بنا براین داشتن یک لوگو استاندارد یا نشان واره ای اختصاصی، از ضروریات هر کسب و کار موفقی می باشد.
درست است که ما از عبارت هویت بصری برند صحبت به میان آوردیم و این هویت بصری شامل المانهای بسیاری است که همگی در کنار هم این هویت را می سازند ولی ریشه تمام هویت بصری برند در لوگو آن شرکت خلاصه می شود. بطور مثال اگر شما یک درخت کهنسال را در نظر بگیرید، تمام هویت و کلیت آن درخت ریشه در دانه ای دارد که سالها پیش کاشته اند اگر بزر درخت سیب کاشته باشند تمامی ارکان درخت از نوع سیب خواهد بود ( شاخه، برگ، میوه و … ) در مورد هویت بصری نیز رویه بر همین منوال است، تمام ارکان بصری، ریشه در چگونگی لوگو استاندارد دارند و بر اساس آن توسعه یافته اند.
مشخصات یک لوگو استاندارد
مشخصات طراحی لوگو استاندارد و دارای ارزش برای شکل گیری برند دارای مولفه های بسیاری است. طبیعی است که هیچکدام از این شاخصه های بصری برتری خاصی بر دیگری ندارد و هر کدام بصورت مجزا بار مسئولیت خود را به دوش می کشند اما نبود هر یک به زیان مجموعه کلی آنها تمام می شود به عبارت دیگر تمامی این شاخصه ها بصورت یک مجموعه مکمل در خدمت هدف اصلی طراح قرار می گیرند که در اینجا به برخی از مولفه های یک لوگوی استاندارد اشاره نموده، هر کدام را مختصری شرح می دهیم.
***متفاوت بودن (تمایز)
اینکه طراح دریافت درستی از مسئولیت های شرکتمان بدست آورد و بداند رسالت برند ما چیست، تمام کار نیست ، بلکه طراحی یک لوگو استاندارد باید در زمینه فعالیت خود، از نشانه های دیگر متمایز و متفاوت باشد که این بستگی به خلاقیت طراح و تجربه او دارد. اینکه چگونه اطلاعات مربوط به زمینه شغلی مرتبط را از کارفرما دریافت کرده، در آن زمینه تحقیقات بنماید و بهترین راه حل بصری ممکن را برای موضوع آن آرم یا لوگو ارائه دهد. تمامی این مولفه هایی که در این قسمت نام می بریم، همان هایی است که باید طراح مد نظر داشته باشد. تا به طراحی یک لوگو استاندارد برسد.
*** ساده بودن در طراحی لوگو استاندارد
همیشه سادگی دارای جذابتی شگرف است و بدلیل نداشتن زوائد بی مورد پیوسته مورد اقبال عموم واقع می شود. در انواع بخش های گرافیکی چیزی که بیش از موضوعات دیگر نیاز به سادگی و موجز بودن دارد، بی شک طراحی لوگو یا آرم است. خود لوگو یا آرم ذاتا” دارای خاصیت خلاصه گویی است، یعنی بیان ماهیت یک برند در قالب یک تصویر مشخص. بنا براین اگر در ارائه لوگو پر گویی نکنیم، در اصل به ماهیت اصلی لوگو بها داده ایم که همان سادگی است.
در طراحی لوگو استاندارد باید از پرداختن به جزئیات اضافه اجتناب شود و به لحاظ فرمی اگر حذف جزئیات به هویت اثر لطمه نزند، صرف نظر کردن از آنها از ضروریات است و به قوت گرفتن طرح کمک شایانی می نماید. در اینجا نقش طراح و بهره مندی از تجربیات قبلی، یکی از مهمترین نکاتی است که کارفرمایان باید در نظر بگیرند تا به لوگو استاندارد مورد نظر خود دست یابند.
*** ارتباط پذیری با موضوع
طراحی لوگو استاندارد یا آرم باید به صورتی باشد که با موضوع خود مرتبط شود و مخاطبین به راحتی بتوانند نقاط مشترک بین لوگو یا نشان واره را با موضوع و هویت برند تشخیص دهند یعنی لوگو استاندارد باید تداعی گر باشد، آن هم تداعی درست از هدف اصلی برند.
همانگونه که انتخاب نام هر کسب و کاری بهتر است با موضوع آن مرتبط باشد، طراحی لوگو یا نشان واره نیز باید با موضوع کار آن شرکت یا کسب و کار تناسب و نزدیکی داشته باشد و صرفا زیبایی یک تصویر، ملاک خوبی برای قوت یک طرح نیست. درست است که زیبایی اصلی انکار ناپذیر است اما کارآمدی نیز اهمیت ویژه ای دارد.
در اصل این دو یعنی اصول زیبایی شناسی که در مقوله هنر انکار ناپذیر است با کاربردی بودن آن که اصلی لازم در صنعت و تجارت است باید بطور هماهنگ با هم بتوانند به شکل گیری هدف مشترک خود دست یابند زیرا عدم موفقیت یک بخش به عملکرد بخش دیگر لطمه ای جبران ناپذیر می رساند. مهم نیست که یک تیم عملکرد خوبی در یک مسابقه داشته باشند، وقتی یکی از اعضا با اشتباه خود باعث باخت می شود در نهایت شما آن مسابقه را با نهایت صلاحیتی که داشته اید واگذار کرده اید و بطور کلی به نتیجه ای که می خواستید نرسیده اید. در مورد اصول زیبایی شناسی و کاربردی بودن نیز این مسئله مصداق دارد.
*** به خاطر سپردنی بودن
طرح آرم یا طراحی لوگو استاندارد زمانی دارای قوت بصری است که قابلیت بخاطر سپرده شدن را نزد مخاطبین داشته باشد که شرط سادگی و متمایز بودن آن به این مفهوم یعنی به خاطر سپرده شدن، کمک شایانی می نماید.
تفاوت لوگویی که با یکبار دیدن توسط مشتریان بخاطر سپرده می شود را با نشان واره یا لوگویی که پس از چندین بار دیده شدن نمی تواند در حافظه مخاطبین بماند، مانند تفاوت بازاریابی موثر و بازاریابی بی نتیجه است که هزینه مالی و زمانی بسیاری را برای کارفرمایان تحمیل می نماید اما اثر بخشی آن مطلوب نیست و باید دوباره تمام مراحل توسط طراحان و کارشناسان بازار یابی و برندینگ بازبینی و اصلاح شود.
بنا براین مفهوم، قابلیت بخاطر سپرده شدن می تواند زمان معرفی و هویت یافتن بصری برند ما را کوتاه کند که تاثیر مستقیم در هزینه ها و تبلیغات برند ما دارد البته ذکر این نکته که برای رسیدن به این مهم، تمامی این مراحل در مجموعه برندینگ بررسی می شود و عملکرد آن شرکت و سازمان نیز در شکل گیری و تثبیت آن نقش دارد و تنها طراحی لوگو استاندارد نمی تواند به قابلیت به خاطر سپردنی بودن آن کمک کند بلکه مجموعه فعالیت ها در کنار دیزاین مناسب بصری در کنار هم می توانند در بخاطر سپردنی شدن لوگو و برند مان موثر باشند.
*** رنگ مناسب داشته باشد
همانطور که مشخص شد عوامل بسیاری در موفقیت آرم یا طراحی لوگو استاندارد نقش دارند که یکی از مهمترین آنها انتخاب و بکارگیری رنگ متناسب و مرتبط با لوگوی ارائه شده می باشد که در اصل تشکیل دهنده رنگ سازمانی و کسب و کار شرکت ما نیز می باشد.
رنگها هر کدام تداعی کننده مفاهیم و احساسات متفاوتی هستند که براساس موضوع کاری هر شرکت یا کسب و کاری انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرند. رنگ ها خود تداعی کننده هویتی خاص هستند و می توانند بطور مجزا نیز تاثیر گذار باشند این نشان از اهمیت رنگ است که به تنهایی می تواند عملکرد بسیاری تاثیر گذاری در طراحی یک لوگو استاندارد داشته باشد.
بطور مثال: رنگ آبی، رنگ ثبات، خونسردی، سکوت، آرامش و قابل اعتماد بودن می باشد. یا رنگ قرمز که تداعی کننده ی ، سرزندگی، مهیج بودن و تحرک و شادابی است. یا رنگ سبز که در اصل رنگ طبیعت، صلح و آرامش و به نوعی فطرت آدمی است و نشانگر طبیعی بودن و ارگانیک بودن محصولات … رنگ زرد که نشانگر گرمی و هوش و بصیرت است. بدین ترتیب تمامی رنگ ها ذاتا” دارای خواص و صفات منحصر به فرد خود هستند.
البته همانطور که قبلا دیده اید لوگو ها می توانند تک رنگ و یا به دو یا چند رنگ طراحی شوند که استفاده از هر کدام نیازمند تفکر و استفاده بجا از رنگ ها است و صرفا” زیبایی ملاک مناسبی در استفاده از رنگ در ساختار طراحی یک لوگو استاندارد یا نشان واره نمی باشد. و باید مصالح مربوط به آن برند را در نظر گرفت و رنگی با صفات متناظر با آن مجموعه را انتخاب و سازمان دهی نمود. این مسئله برای طراحی یک لوگو استاندارد بسیار ضروری است.
*** اندازه پذیر بودن لوگو استاندارد
طبق تجربه فردی می دانیم که از لوگو یا نشان واره ها در بخش های مختلفی در هر سازمان یا شرکتی استفاده می شود. بطور مثال: لوگویی که در تابلو سر در شرکت بصورتی بزرگ استفاده شده یا لوگویی که بر روی سربرگ یا کارت ویزیت استفاده می شود، یا مواردی دیگر مثل کاربرد لوگو بر روی مهر شرکت، … همگی نشان دهنده کاربرد ابعاد در استفاده مناسب از لوگو می باشد، لذا طرحی برای آرم و لوگوی کسب و کارمان مناسب است که چه در سایز کوچک و چه در ابعاد بزرگ قابل فهم و خوانش باشد و مخاطبین بتوانند با آن به راحتی ارتباط برقرار کنند و به عبارت ساده تر طراحی لوگو استاندارد باید مقیاس پذیر باشد.
مقیاس پذیری نباید باعث افت کیفیت طراحی و دیده نشدن اتفاقات بصری موجود در اصل طرح شود. طرحی که در مقیاس بزرگ قوت دارد باید در اندازه متوسط و حتی در اندازه کوچک روی یک کارت ویزیت هم بتواند قابلیت اصلی خود را بروز دهد. این مسئله یک اصل ساختاری است و رعایت آن در تمام مراحل طراحی، ضروری است.
شیوه طراحی در وب سایت خانه لوگو
ما در وب سایت خلق هویت بصری خانه لوگو، تمام تلاش خود در جهت ارائه ی طرحی مناسب و کارآمد، به منظور سامان دادن به هویت بصری برند شما را به کار بسته و تمهیدات مرتبط با آن را در نظر می گیریم. سادگی و متمایز بودن، ارتباط پذیری با موضوع، قابلیت و ویژگی به خاطر سپردنی بودن، انتخاب رنگی متناسب با ماهیت اصلی برند، مقیاس پذیر بودن و رعایت اصول زیبایی شناسی … و یا به عبارت دیگر، ما در خانه لوگو رویای برند شما را به تصویر می کشیم.