مقالات
فهرست مطالب
بهتر است قبل از مطالعه انواع نشانه در طراحی لوگو، صفحه آموزش ایده یابی در طراحی لوگو را نیز مطالعه نمایید.
مقدمه
برای درک چگونگی ساختارها در طراحی لوگو و آرم بهتر است با انواع نشانه در طراحی لوگو آشنا شویم. تصور کنید می خواهیم یک ساختمان را بازسازی کنیم، قبل از شروع باید تمامی ارکان و اجزا آن را بشناسیم و از چگونگی طراحی و مهندسی آن مطلع شویم. بدانیم ستون ها در کدام قسمت ها واقع شده اند، دیوار های حمال کدام هستند و مصالح سازه چگونه و با چه فرمولی بکار رفته اند تا بتوانیم بازسازی ساختمان را اصولی و بدون اشکال انجام دهیم. یعنی قبل از شروع اطلاعات لازم را داشته باشم. در تحلیل و بررسی عناصر گرافیکی مانند لوگو، پوستر، بروشور و … نیز این مسئله مصداق دارد.
طراح گرافیک نیز باید به خوبی از انواع نشانه در طراحی لوگو اطلاع داشته باشد و تک تک عناصر تشکیل دهنده آن را بشناسد زیرا این شناخت باعث باز شدن ذهن و وسعت یافتن دایره تخیل و خلاقیت او میگردد. شما هرچه به ذهنتان اطلاعات درست دهید، طرح های خلاقه بهتری به ذهنتان خطور می کند و می توانید به شکل بهتری در ایده یابی ها که بدرستی مهمترین بخش در طراحی گرافیک بطور عام هستند، عمل نمایید. و در نهایت نیز حاصل کارتان همان چیزی خواهد شد که در ابتدا به آن می اندیشیدید. در یک کلام بعنوان طراح باید انواع نشانه در طراحی لوگو را بشناسید.
بررسی انواع نشانه در طراحی لوگو
در این بخش از مقاله انواع نشانه در طراحی لوگو به تقسیم بندی آن می پردازیم. همانطور که می دانید عناصر طراحی در بخش های مختلف گرافیک شباهت بسیاری به هم دارند یعنی در تقسیم بندی مشابه هستند فقط در کارکردها با هم تفاوت هایی دارند. انواع نشانه در لوگو شامل سه بخش می شوند. نشانه های نوشتاری، نشانه های شمایل گون و نشانه های تلفیقی. یعنی هر عنصری که در طراحی لوگو یا آرم وجود دارد زیرمجموعه یکی از این سه بخش است. برای امتحان چند لوگو معروف را در ذهنتان تداعی کنید و یا چند لوگو را تصادفی بیاورید و بررسی نمایید خواهید دید از این تقسیم بندی خارج نیستند.
لوگو ها یا از نوشتار تشکیل شده اند یا از عناصر تصویری و یا از ترکیبی از دو مورد قبلی که به آن لوگو تلفیقی می گوییم. البته لازم به ذکر است که هر کدام از موارد یاد شده دارای زیر مجموعه هایی نیز هستند که در بخش های بعدی به شرح آن خواهیم پرداخت.
انواع نشانه های نوشتاری
در این بخش از مقاله انواع نشانه در طراحی لوگو، می توان تمامی نشانه های نوشتاری را به سه گروه اصلی تقسیم نمود که هر کدام می توانند دارای تقسیم بندی های بیشتری نیز باشند. اما این سه گروه در تحلیل لوگو و آرم کفایت می نماید و نیازی به اشاره بشتر به زیر مجموعه های آنها نیست. این سه دسته به این صورت طبقه بندی می شوند:
حروف چینی
در اصل منظورمان از حروف چینی، آن چیزی نیست که شما در ذهنتان از حروف سربی و چاپخانه دارید، بلکه منظور مان بیشتر به مدیریت فونت ها توسط طراح و در محیط نرم افزار است. حال چرا از واژه چیدمان استفاده کردیم؟ این مسئله به این علت بود که استفاده از فونت های آماده نیز به مانند حروف سربی نوعی چیدمان است و این فونت ها قبلا توسط طراح دیگری آماده شده اند و در اصل ما نقش یک حروف چین را البته این بار در محیط دیجیتال به عهده گرفته ایم.
کالیوگرافی
از انواع دیگر نشانه های نوشتاری می توان به کالیوگرافی اشاره کرد. برای اینکه نوشتارمان نسبت به نوع قبلی یا همان حروف چینی اصالت نوشتاری بیشتری داشته و از ارزش های خطی بهره ببرد طراحان از خطاطی نیز استفاده می نمایند که این مسئله لوگو یا آرم ما را ارزشمند تر می نماید. همانطور که می دانید، خود خطاطی نیز دارای انواع متنوعی است که می توان به: نستعلیق، ثلث، نسخ، تعلیق، محقق، کوفی، ریحان و … اشاره کرد.
دست نویس
در سومین تقسیم بندی برای نوشتار در انواع نشانه در طراحی لوگو، به نوشتار دست نویس می رسیم. برای انجام این کار طراحان از ابزار های مختلفی بهره می برند. علت آن هم این است که می خواهند بیننده را به فضایی خاص هدایت نموده و حسی منحصر به فردی به طرح بدهند. استفاده از هر چیزی که بتواند آن فضا را ایجاد کند مجاز است، البته مشروط به رعایت اصول بنادین طراحی. گاهی این اتفاق در بیرون نرم افزار افتاده توسط تصویر اسکن شده وارد کار می شود، گاهی نیز این اتفاق در محیط نرم افزار توسط ابزار ها می افتد. اما حاصل کار نه خطاطی است نه حروف چینی.
انواع نشانه های شمایل گون
در این بخش از انواع نشانه در طراحی لوگو، به شرح نشانه های شمایل گون می پردازیم. تمامی نشانه های تصویری شامل شمایل گون می شوند. یعنی هر تصویر یک شمایل محسوب می شود. اما اینکه این تصویر شامل چه بخشی از شمایل گون ها می شود خود بحث مفصلی را می طلبد. شمایل گون ها به سه دسته تقسیم می شوند: شمایلی، استعاری و تجریدی.
شمایلی
در تعریف تصاویر شمایلی بدن استفاده از تعابیر نشانه شناسانه باید گفت: هر فرم، شکل و طرحی که ما را به تصویر چیزی که واقعی باشد دلالت دهد شمایل گون است، مشروط به اینکه دلالت آن مستقیم و بدون هر گونه پیچیدگی باشد. بطور مثال وقتی تصویر یک اسب را می بینیم منظور خود اسب باشد. یا وقتی یک ساختمان را طراحی می کنیم منظورمان خود ساختمان باشد در اینجا ساختمان یک تصویر شمایلی است.
استعاری
در اصل استعاره روشی در فن بیان و ادبیات است که به سایر بخش ها نیز کشیده شده است که به آن متافر نیز گویند و بر اساس به کار بردن یک واژه، عبارت یا جمله بهجای چیز دیگری بر اساس شباهت بین آنها شکل می گیرد. در هنر های تجسمی نیز به طبع آن می توان از استعاره تصویری استفاده کرد اما اینبار ابزار کار دیگر کلمات و جمله ها نیستند بلکه بجای علائم زبانشناسانه از علائم تصویری بهره می بریم. بطور مثال می توان از تصویر یک جغد برای استعاره از دوربین مدار بسته استفاده کرد.
تجریدی
برای توضیح تصاویر تجریدی از مقاله انواع نشانه در طراحی لوگو به ذکر تعریفی از آن می پردازیم. هنر تجریدی یا انتزاعی یا آبستره به هنری می گویند که در صورت آن هیچ اثری از جهان واقعی و طبیعی دیده نمی شود. و همه چیز به فرم های ابتداعی و ساده شده تجزیه شده اند. و فقط از رنگ و فرمهای تمثیلی و غیرطبیعی برای بیان مفاهیم خود استفاده می نمایند. این تصاویر اشاره غیر مستقیم به پدیده ها دارند و بعد از کشف وجه انتزاع، تاثیر آنها از تصاویری که اشاره مستقیم دارند، بیشتر و ماندگارتر است.
نشانه های تلفیقی
در توضیح نشانه های تلفیقی می توان به این نکته اشاره کرد که این نوع نشانه ها از ترکیب نشانه های نوشتاری و نشانه های شمایل گون تشکیل می شوند. یعنی به عبارت ساده تر این گونه از لوگو ها دارای المان های تصویر و نوشتار در کنار هم هستند. این بخش از انواع نشانه در طراحی لوگو، به بیان ترکیب نوشتار و تصویر در حالی می پردازد که نوع نوشتار و نوع تصویر هر چه که باشند تفاوتی ندارد. بطور مثال یک لوگو با نوشتاری دست نویس با تصویری استعاری یا ترکیب های دیگر همگی شامل لوگو تلفیقی می شوند.
فیگوراتیو
در انواع نشانه در طراحی لوگو، و در بخش شمایل گون ها می توان تقسیم بندی دیگری نیز انجام داد. و آن شمایل گون فیگوراتیو است. این تقسیم بندی در اصل مجموع شمایلی ها و استعاری ها را شامل می شود. یعنی همه تصاویر غیر از تجریدی ها را فیگوراتیو می گویند. این مطلب فقط به این جهت گفته شد که هر کجا از واژه فیگوراتیو استفاده شد بدانید شامل چه تصاویری می شود.
انواع (شمایل گون های) فیگوراتیو
فیگوراتیو صنعتی
تمامی طرح های فیگوراتیوی که شامل تصاویر مراکز صنعتی یا المانهایی از بخش صنعت بوده و یا با آن در اتباط هستند شامل این گروه می شوند. مانند تصویر چرخ دنده در طراحی لوگو یک کارخانه، این چرخ دنده در اصل یک المان صنعتی محسوب می شود. که در تقسیم بندی فیگوراتیو انواع نشانه در طراحی لوگو آمده است.
فیگوراتیو فرهنگی
تمامی طرح های فیگوراتیوی که شامل تصاویر فرهنگی یا بخشی از یک فعالیت فرهنگی هستند شامل این زیر گروه می شوند. بطور مثال اگر در یک لوگو طرحی از یک کتاب بیاید و یا تصویری از یگ ساز جهت موسیقی استفاده شود، هر دو در زیر مجموعه فیگوراتیو فرهنگی از انواع نشانه در طراحی لوگو هستند.
فیگوراتیو معماری
تمامی طرح های فیگوراتیوی که شامل تصاویر معماری هستند یا در ساختار آنها المانهایی از معماری آمده باشد در این زیر گروه هستند. بطور نمونه وجود تصویری از ساختمان در یک طرح گرافیکی و یا المانی مانند پنجره همگی از این زیر گروه یعنی فیگوراتیو معماری هستند که در انواع نشانه در طراحی لوگو به کار برده شده اند.
فیگوراتیو طبیعی
تمامی طرح های فیگوراتیوی که شامل تصاویر طبیعی هستند و یا در ساختار آنها المانی طبیعی به کار رفته در این دسته قرار دارند. برای نمونه استفاده از تصویر یک درخت که در طبیعت یافت می شود و یا شکل یک پرنده همگی شامل فیگوراتیو طبیعی از انواع نشانه در طراحی لوگو هستند. که خود این فیگوراتیو های طبیعی به سه گروه تقسیم می شوند
طبیعی انسانی
تمامی طرح های فیگوراتیوی که شامل تصاویر طبیعی هستند که شکل یا نمادی از انسان در آن است، از انواع نشانه در طراحی لوگو با مضمون فیگوراتیو طبیعی انسانی هستند.
طبیعی حیوانی
تمامی طرح های فیگوراتیوی که شامل تصاویر حیوانی هستند و شکل یا نمادی از حیوانات در آنها به کار رفته است، از انواع نشانه در طراحی لوگو با مضمون فیگوراتیو طبیعی حیوانی هستند.
طبیعی نباتی
تمامی طرح های فیگوراتیوی که شامل تصاویر گیاهی هستند و شکل یا نمادی از گیاهان و نباتات در آنها به کار رفته است، از انواع نشانه در طراحی لوگو با مضمون فیگوراتیو طبیعی نباتی هستند.
جمع بندی
ما در مقاله انواع نشانه در طراحی لوگو، نشانه ها را به سه دسته کلی تقسیم کردیم: نوشتاری، شمایل گون و تلفیقی
نشانه های نوشتاری را نیز به سه گروه تقسیم کردیم: حروف چینی، کالیوگرافی و دست نویس
در گام بعدی شمایل گون ها را به: شمایلی، استعاری و تجریدی تقسیم بندی نمودیم.
به مجموع شمایلی ها و استعاری ها تصاویر فیگوراتیو گفتیم.
فیگوراتیو ها را نیز به چهار بخش: صنعتی، فرهنگی، معماری و طبیعی تقسیم بندی نمودیم.
فیگوراتیو های طبیعی را نیز به سه زیر گروه: انسانی، حیوانی و نباتی تقسیم نمودیم.
بدین ترتیب همانطور که دیدید، انواع نشانه در طراحی لوگو را تقسیم بندی کرده و شرح دادیم و از این پس می توانیم تمامی لوگو ها را در یکی از این زیر گروه ها جای داده، نوع آن را مشخص نماییم. امیدواریم با دانستن این تقسیم بندی ها بتوانیم در تجزیه و تحلیل آثار گرافیکی خصوصا لوگو کمکتان کرده باشیم. ضمن اینکه داشتن چنین اطلاعاتی می تواند اشراف شما را در تمامی بخش های گرافیک بالا برده به ذهنیت ایده پردازیتان نیز کمک شایانی بنماید.
وب سایت خانه لوگو
وب سایت طراحی هویت بصری خانه لوگو، مرکزی جهت ارایه خدمات تخصصی گرافیک در حوزه طراحی انواع لوگو، بازسازی و باز طراحی لوگو های قدیمی و تهیه دفترچه هویت بصری برند ( برند بوک ) است که تمامی این خدمات حول محور لوگو یا آرم می باشند. ما در این مرکز از ارائه خدمات در دیگر بخش های گرافیک خود داری نموده و تمام توان خود را بر روی موضوع لوگو معطوف می نماییم. جهت سفارش، توسط دکمه ثبت سفارش به صفحه مربوطه بروید و جهت دریافت مشاوره رایگان در این زمینه با تلفن تماس یا ابزارک چت آنلاین، سئوالات خود را مطرح نمایید.