" هوالــــــــــــرزاق "

مقالات

قوانین ثابت در برندسازی

فهرست مطالب

قوانین ثابت در برندسازی

بهتر است قبل از مطالعه قوانین ثابت در برندسازی، صفحه برند بوک را نیز مطالعه نمایید.

مقدمه

برای درک مبحث قوانین ثابت در برندسازی، لازم است این قوانین را بدانیم. این قوانین هرگز تغییر نخواهند کرد و در اصل شالوده و از اجزا ثابت برندسازی محسوب می شوند. با رعایت این قوانین ما خود به خود به سمت و سوی برندینگ استاندارد و علمی پیش خواهیم رفت. همیشه قبل از انجام کار باید بدانیم پروسه انجام آن کار چیست تا بتوانیم به نمود درستی از آن برسیم ما در این مقاله شما را با این قوانین ثابت در برندسازی آشنا کرده و اصول پرداختن به آنها را برایتان شرح می دهیم. تا بتوانیم گامی هر چند اندک در جهت موفقیت برندتان برداریم.

بدون رعایت قوانین ثابت در برندسازی، برند های بسیاری هستند که در بین سایر شرکت ها با داشتن کیفیتی خوب نیز از یادها می روند و اثری از آنها باقی نمی ماند در اصل داشتن کیفیت خوب ضامن موفقیت محصولات نیست. برندهای باید دارای پیام و ایده ای منحصر به فرد برای مشتریانشان باشند تا بتوانند تاثیر بیشتری بر روی مخاطبان بگذارند. اینجا است که نقش برندسازی فعال در این پروسه تعیین کننده خواهد بود.

قوانین ثابت در برندسازی

قوانین ثابت در برندسازی، متمرکز بودن

در این بخش از مقاله قوانین ثابت در برندسازی به قانون متمرکز بودن می پردازیم. چرا با شنیدن نام برند شورلت تصویر خاص و یکتایی در ذهنتان شکل نمی گیرد. زیرا این برند محصولات متنوعی را تولیدنموده است از خودرو های کوچک و ارزان قیمت تا خودرو های لوکس و گران قیمت. بنا براین شما را به یاد هیچ خودرو مشخصی نمی اندازد. این بهترین نمونه برای قانون گسترش است. این قانون علت اصلی کاهش قدرت برند شورلت را بیان می نماید. این شرکت مانند بسیاری از شرکت ها منافع کوتاه مدت را بر منافع بلند مدت ترجیح داده و در نهایت با افت شدید فروش دچار شده است.

در قوانین ثابت در برندسازی، عکس آنچه گفته شد اگر شرکتی فعالیتش را متمرکز نماید برندش با پیشرفت بیشتری مواجه گشته و قدرتمند تر خواهد شد.برای مثال این نکته می توان به شرکت (Subway) اشاره نمودکه بجای محصولات متنوع بر روی تولید یک نوع ساندویچ متمرکز شد و تبدیل به شرکتی قدرتمند در سط ملی گشت. موفقیت این شرکت تا سال 2001 به افتتاح 12629 فروشگاه در سراسر کشور ایالات متحده انجامید. تنها شرکتی موفق به پیشی گرفتن از آنها شد برند (MacDonald) بود. به این قانون کاهش تنوع محصول قانون اختصار گویند.

معروفیت و تبلیغات برای برند

در این قسمت از مقاله قوانین ثابت در برندسازی، به اصل معروفیت و تبلیغات می پردازیم. درست است که تبلیغات به موفقیت یک برند کمک زیادی می کند اما اصلی که باعث بقا و دوام یک برند می شود اصل معروفیت است. بنا بر این اصل یک برند برای موفقیت باید برای مردم که همان مشتریان و مخاطبین شرکت هستند باید شناخته شده باشد و در اصل باید معروف باشد. معروفیت یکی از اهداف برندینگ موفق است که باید حتما به آن توجه ویژه ای بشود. قانون معروفیت برای هر برند، نقش اکسیژن را در جریان خون آن برند بازی می کند.

حال سئوال این است که  چگونه می توان برند خود را معروف کرد؟ یکی از راه های موثر این است که شرکت تان در زمینه ای خاص، شناخته شده و اولین باشد. شرکت ها باید بجای هزینه کردن مبالغ کلان برای تبلیغ محصول معمولی خود در بازارها به تولید یک محصول منحصر به فرد و بدون رقیب فکر کنند. تا بتوانند جایگاه خود را ایجاد کنند در غیر اینصورت در میان رقبا مدفون خواهند شد و هزینه تبلیغات آنها به هدر خواهد رفت. بنا بر آنچه گفته شد برای رشد برند معروفیت، و برای دفاع از منافع برند به تبلیغات نیاز داریم. پس اول معروفیت برای رشد، سپس تبلیغات برای تداوم برند.

و تبلیغ

ساختن مفهوم و برندسازی

در این قسمت از مقاله قوانین ثابت در برندسازی، به ساختن مفهوم و برندسازی می پردازیم. برای مثال شرکت مرسدس بنز را تصور نمایید با شنیدن نام آن چه چیزی به ذهنتان متبادر می شود؟ درست حدس زدید، آن کلمه اعتبار است. هر برندی باید در مسیر خود تلاش کند تا مفهومی خاص و مثبت را به برندش گره بزند. این مفهوم باید در بر دارنده ویژگی اصلی آن شرکت باشد. اگر شرکتی بتواند این فرایند را به درستی پیاده سازی کند، مالک آن مفهوم و کلمه است و بدرستی توانسته یکی از مهمترین قوانین ثابت در برندسازی را پیاده سازی نماید.

بطور مثال شرکت (Honda) با دانستن این نکته که در تولید محصولاتش از نوعی مهندسی ویژه بر خوردار است، عبارت (مهندسی خوب) را برای خود کرده است. و یا شرکت (Toyota) عبارت (قابل اطمینان) را برای برند خود به تملک در آورده است. بر همگان واضح است که شرکت تویوتا، شرکتی قابل اطمینان و مورد اعتماد است. بنا براین مفهوم سازی در برندها می تواند نقش بسزایی در موفقیت آنها داشته باشد.

اعتبار و کیفیت برند

در این قسمت از مقاله قوانین ثابت در برندسازی، به اعتماد و کیفیت در برند می پردازیم. حتما تا کنون در زندگی خود با این مسئله مواجه شده اید که در خیابانی چندین رستوران وجود داشته است اما اکثریت آنها خالی از مشتری بوده ولی در میان این رستوران ها یکی متمایز بوده و در جلوی آن تعداد زیادی برای گرفتن خوراک در صف بوده اند! شما بدون اینکه شناختی روی هیچکدام از آنها داشته باشید کدامیک از آنها را برای تغذیه انتخاب می نمایید؟ قطعا محل شلوغ را بر دیگر رستوران ها ترجیح می دهید.

طبق مطالب گفته شده در قوانین ثابت در برندسازی برای داشتن اعتبار باید برای برندتان یک ادعا داشته باشید و در مرحله بعد تمام توان خود را برای اثبات آن ادعا بکار ببندید و آن را نزد مخاطبین به اثبات برسانید. در مثال رستوران نیز همین مسئله مصداق دارد، رستوران شلوغ توانسته ادعای خود را برای مشتریان به اثبات رسانده و کسب اعتبار نماید. حتی اگر بازار شما در حد یک خیابان باشد باید بتوانید بعنوان یک تک رستوران نیز در حیطه کاری ولو کوچک خود دارای اعتبار لازم باشید.

و کیفیت برند

ثابت قدم بودن برند

در این قسمت از مقاله قوانین ثابت در برندسازی، به ثابت قدم بودن برند می پردازیم. شرکت های بسیاری وجود دارند که برای محصول اصلی خود موارد جانبی بسیاری در نظر گرفته خط تولید خود را برای راه اندازی محصولات جانبی دیگر دچار تغییر می نمایند. این تغییرات عموما برای رسیدن به سود بیشتر صورت می پذیرد اما غافل از اینکه این مسئله به برند آن شرکت لطمه می زند. این محصولات معمولا در قفسه فروشگاه ها باقی می مانند و فروش خوبی نیز ندارند. را هاندازی محصولات جدید ایده بدی برای فوش بیشتر نیسا ام باید برای محصول تازه برند سازی جدیدی صورت پذیرد.

طبق اصول قوانین ثابت در برندسازی، استفاده از اعتبار برند محصول قبلی برای محصولات جدید تنها به اعتبار آن خدشه وارد نموده باعث محو شدن نام آن می گردد. بنا براین در راه اندازی خط تولید جدید یا ساختن محصولات جانبی باید هوشمندانه برخورد نمود و به محصول اصلی برند لطمه وارد نکرد زیرا هر محصول باید جایگاه خود را داشته باشد و از اعتبار دیگر محصولات نباید استفاده نماید. برای موفقیت باید دارای ثبات بود و  در برابر وسوسه محصولات بیشتر بدون مطالعه و بررسی دقیق مقاوت کرد.

توسعه بدون آسیب

در این قسمت از مقاله قوانین ثابت در برندسازی، به توسعه بدون آسیب دیدن برند می پردازیم. در عنوان قبلی راجع به اینکه توسع محصولات جانبی می تواند ب رای برند زیانبار باشد پرداختیم. حال اگر بخواهیم این توسعه محولات را با خذف موارد زیانبار آن انجام دهیم چه تمهیداتی باید بیاندیشیم. چه روشی بوده که بسیاری از برند ها با رعایت آنها توانسته اند به این مهم دست یابند. یکی از استراتژی های خوب برای توسعه کسب و کار ایجاد یک برند جدید برای ایده جدید است و این برند جدید باید جدا از اعبار برند کسب و کار قبلی باشد.

برای درک بهتر از این اصل قوانین ثابت در برندسازی، تصور کنید در یک خانواده هریک از اعضا علی رغم اینکه در عضویت خانواده هستند اما ارزش ها و معیار های خود را برای ادامه زندگی دارند. اعتبار هیچ یک از آنها به واسطه دیگری سنجیده نمی شود ممکن است یک عضو بسیار موفق و دیگری در مسیر خود هیچ توفیقی نیابد. اصل دیگر قانون مرزها نام دارد. شرکت ها برای توسعه خود در بخش جدیدی از یک بازار دیگر، حتی به دیگر نقاط دنیا وارد می شوند که به برند قبلی خود لطمه وارد ننمایند. و از فعالیت در حوضه برند قبلی خود داری می نمایند.

توسعه بدون

لوگوی متمایز برای برند

در این قسمت از مقاله قوانین ثابت در برندسازی، به بحث لوگوی متمایز برای برند می رسیم. اکنون نوبت پرداختن به لوگو برند است. در طراحی لوگو مناسب برند موارد بسیاری وجود دارد اما یک اصل تحت عنوان خط دیدگانی وجود دارد که می گوید شکل لوگو باید حالتی افتی داشته باشد تا بتواند خوانش مناسبی برای چشمان پدید آورد. در طراحی لوگو باید مواردی از قبیل رنگ، تایپوگرافی،تصویر مورد توجه واقع شود. برخی لوگو ها نوشتاری هستند. برخی لوگو ها تصویری و برخی دیگر تلفیقی از دو نوع قبلی هستند و این رنگ است که برای آنها شخصیت سازی می نماید.

لوگو باید ساده و بر اساس انتقال یک مفهوم بخوبی عمل کند. این مفهوم همان رویکردی است که برندسازی بر اساس آن توسعه یافته است. لوگو مهمترین بخش هویت بصری شما است که دیگر بخش های این هویت بر اساس آن تکمیل می شوند. لوگو نماینده تصویری برند شما در حافظه مخاطبین و مشتریان است. فراموش نکنید که فرایند دیدن در هویت بصری در یک آن اتفاق می افتد در صورتیکه متن و  سخنرانی برای ادراک، در طول فرایند خوانش تکمیل می شوند.

نام برند و قوانین آن

در این قسمت از مقاله قوانین ثابت در برندسازی، به بحث نام برند و قوانین آن می رسیم.  مهمترین مسئله در ساختن یک برند تعیین نام آن است. نام برند مانند دانه ای می ماند که در دل خاک نهفته ایم. و تمام مراحل دیگر به اینکه این دانه چیست ارتباط دارد. اینکه مردم چه فکری درباره شرکت شما دارند بستگی به نام ان دارد. برای یک نام مناسب و تاثییر گذار ویژگی هاییمتصور هستیم در اصل این ویزگی ها لازمه داشتن یک نام مناسب برای برند مان است. شرکت های بسیاری در یک عرصه خاص فعالیت دارند و با هم رقابت می کنند اما برندهایی با نام مناسب بیاد ماندنی تر و هستند.

در قوانین ثابت در برندسازی نام برند باید خاص و بیاد ماندنی باشد و درمیان انبوهی از اسامی فراموش نشود. نام باید جنبه ای اصلی از کسب و کار را باز نمایی کند. نکته بعدی اینکه نام شرکت نباید با نام برند هم پوشانی داشته، باعث سر در گمی شود. در ارایه محصول نام برند کاملا به چشم می آید و نام شرکت تولید کننده آن کوچکتر بدون اینکه جلب توجه نماید، در روی بسته بندی محصول می آید. بنا بر این این دو از هم قابل شناسایی خواهند بود.

چگونگی تغییر در برند

در این قسمت از مقاله قوانین ثابت در برندسازی، به بحث چگونگی تغییر در برند می پردازیم. متمرکز بودن در حوزه برند و حفظ ثبات از مهمترین مسائل آن است اما اگر لازم باشد که تغییراتی در کسب و کارتان دهید چه تمهیداتی باید بیاندیشید. با توجه به اینک ایجاد تغییر، کاری پر خطر است باید در این کار بسیار محتاط عمل نمایید. اما زمانیکه برند دچار ضعف شده و مشتریان خود را از دست داده دیگر زمان تغییر فرا رسیده است. حالا چکار باید کرد؟

زمانیکه می توانید دست به تغییر بزنید زمانی است که  سودتان به حدی رسیده که حاشیه امنیت بالایی دارید. زیرا مشتریان داشتن قیمت بالا را با داشتن کیفیت خوب  یکی می دانند. حالا که این اعتماد بوجود آمده است می توانید قیمت ها را کاهش دهید و از کم نشدن مشتریانتان مطمئن شوید. شرکت مارلبورو (Marlboro) نیز همین کار را کرد. بعد از اینکه این شرکت بعنوان یک برند سازنده سیگارهای با کیفیت شناخته شد قیمت های خود را بدون اینکه از مشتریان آن کاسته شود پایین آورد. مورد دیگر تغییر شرکت ها بطوری بسیار تدریجی است که به عملکرد آنها خدشه ای وارد ننماید.

چگونگی تغییر در برند

جمع بندی

در مبحث قوانین ثابت در برندسازی، برای راه اندازی و ساختن برندی قدرتمند باید تمامی قوانین یاد شده در این مقاله را رعایت کنیم. برند ها برای اینکه موفق شوند باید به چشم مشتریان زیبا جلوه کنند و در ذهن آنها باقی بمانند. آنها باید بتوانند مفهومی را از آن خود کرده و برای مخاطبین بازنمایی کنند. داشتن یک لوگو و هویت بصری کار آمد نقش بسزایی در جلوه کردن و به ذهن سپردن برند دارد. ثابت قدم بودن از اصول انکار ناپذیر برند است. یکی از قوانین ثابت در برندسازی، انتخاب نام مناسب برای شرکت و سازمانتان است که باید دارای مفهوم اصلی برند و متمایز از دیگر نام ها باشد.

از دیگر قوانین ثابت در برندسازی، توسعه برند بدون آسیب زدن به آن است. یعنی برای ساختن، یا راه اندازی خط تولید جانبی، باید برندی جدید را برای محصول جانبی در نظر گرفت و از اعتبار برند قبلی استفاده نکرد. رعایت مجموعه قوانین ثابت در برندسازی مستلزم دقت و بررسی بسیار و با احتیاط است چرا که کوچکترین اشتباه به قیمت از دست رفتن برندمان تمام می شود.

امیدواریم با ارائه این مقاله گام کوچکی در جهت اعتلای کسب و کارتان برداشته باشیم و بتوانیم شما را در ارتقای سطح کاری شرکت و برندتان یاری نماییم.

وب سایت خانه لوگو

وب سایت طراحی هویت بصری خانه لوگو، مرکزی جهت ارایه خدمات تخصصی گرافیک در حوزه طراحی انواع لوگو، بازسازی و باز طراحی لوگو های قدیمی و تهیه دفترچه هویت بصری برند ( برند بوک ) است که تمامی این خدمات حول محور لوگو یا آرم می باشند. ما در این مرکز از ارائه خدمات در دیگر بخش های گرافیک خود داری نموده و تمام توان خود را بر روی موضوع لوگو معطوف می نماییم. جهت سفارش، توسط دکمه ثبت سفارش به صفحه مربوطه بروید و جهت دریافت مشاوره رایگان در این زمینه با تلفن تماس یا ابزارک چت آنلاین، سئوالات خود را مطرح نمایید.