" هوالــــــــــــرزاق "

جستجو
Close this search box.

مقالات

آموزش ایده یابی در طراحی لوگو

فهرست مطالب

آموزش ایده یابی در طراحی لوگو

بهتر است قبل از مطالعه انواع نشانه در طراحی لوگو، صفحه طراحی انواع لوگو را نیز مطالعه نمایید.

مقدمه

برای درک بهتر مقاله آموزش ایده یابی خلاق در طراحی لوگو، بهتر است کمی در ابتدا راجع به لوگو بدانیم. لوگو چهره برند و کسب و کار ما است و مخاطبین با دیدن تصویر لوگو ما بدون واسطه به یاد برندمان می افتند. مکانیزم دیدن و ادراک آنچه از قبل در حافظه ما ذخیره شده در آن واحد اتفاق می افتد. بنا بر این لوگو بهترین رسانه برای تداعی برندمان نزد مخاطبین و مشتریان است. ضمن اینکه می دانیم هویت بصری دارای ارکان بسیاری است که مهمترین بخش آن لوگو، آرم یا نشانه می باشد و سایر قسمت های آن از لوگو نشات گرفته اند.

اما ما در آموزش ایده یابی خلاق در طراحی لوگو، به ضرورت و روش های ایده یابی پرداخته، و شیوه های اصولی آن را برای شما شرح می دهیم و علت های اصلی داشتن یک متد خوب برای ایده یابی را توضیح می دهیم. تا بتوانید از این اطلاعات در زمان طراحی استفاده کرده نتایج خوبی کسب نمایید. ایده یابی یک مهارت است که با تمرین و ممارست ارتقا پیدا می کند. بخشی از آن ذاتی است اما با دادن اطلاعات و شیوه ایده یابی به ذهن می توان مغز را تحریک به ایده پردازی نمود.

آموزش ایده یابی در طراحی لوگو

کسب اطلاعات اولیه

در این بخش از مقاله آموزش ایده یابی خلاق در طراحی لوگو، کسب اطلاعات در جهت انجام پروژه ای که به شما سپرده شده است، ضروری می باشد. در گام نخست باید به سراغ کسیکه به شما پروژه را سپرده یعنی کارفرما برویدو با او پیرامون سفارش کار صحبت نمایید. زیرا قبل از ورود به مقوله ایده یابی ابتدا باید بدانید کم و کیف پروژه مربوطه چیست و چه لوگویی باید طراحی نمایید. می توانید طی جلسه ای با کارفرما به بررسی این مسئله بپردازید و یا از طریق ویدیو کنفرانس یا حتی تلفنی نیز این کار را انجام دهید. اما اگر صحبت های شما با کارفرما مکتوب یا ثبت شود بهتر است.

در این بخش از آموزش ایده یابی خلاق در طراحی لوگو، شما می توانید پرسش نامه ای از تمام سئوالاتی که در طی پروژه به اطلاعات آن نیاز دارید تهیه نمایید و در جلسه یاد شده به همراه داشته باشید. این مسئله مزایای خوبی دارد. اول اینکه پرسشی از قلم نمی افتد و شما تمامی اطلاعات را می توانید ثبت نمایید. مسئله بعدی اینکه با مکتوب کردن آن چیزی را فراموش نخواهید کرد. برخی از طراحان نیز این فرم را که تکمیل می نمایند توسط امضای کار فرما به تایید می رسانند که بتوانند از آن بصورت یک سفرش نامه جهت طراحی استفاده نمایند.

تحقیق و جستجو

در این بخش از مقاله آموزش ایده یابی در طراحی لوگو، قبل از اینکه وارد ایده یابی شویم همانطور که گفته شد اول باید اطلاعات ما نسبت به موضوع تکمیل شود. بنا براین پس از صحبت با کارفرما و کسب اطلاعات اولیه، اینبار خودمان راجع به موضوع طراحی لوگو تحقیق می نماییم. این تحقیق جدا از اطلاعات کار فرما است او از دید خود و چیزی که در کسب و کار خود دنبال آن است صحبت کرده ولی ما اینبار از نگاه یک مشتری به کاوش می پردازیم. از نگاه مخاطبین کسب و کار، به تحلیل آن می پردازیم. اینکار می تواند برایند خوبی از اطلاعات کارفرما و نگاه مشتریان به برند به ما بدهد.

طبق گفته ها در مقاله آموزش ایده یابی در طراحی لوگو، ریشه تمام ایده یابی های ما در این اطلاعاتی است که از کار فرما، مشتریان و تحقیقات بازار کسب می نماییم. اما نکته مغفول مانده در این تحقیقات کسب اطلاعات درباره رقبا می باشد که آن را نیز باید به این مجموعه اضافه نماییم. رقبا کسانی هستند که قبل از ما این مسیر را طی نموده و تجربیات بسیاری در این زمینه کاری کسب نموده اند و ما با کمی تلاش می توانیم از بسیاری از این تجربیات استفاده نماییم و باید ها و نباید های بیشتری را به ذهن بسپاریم.

کسب اطلاعات اولیه

شروع ایده یابی در طراحی لوگو

در این قسمت از آموزش ایده یابی در طراحی لوگو، به مبحث اصلی مقاله یعنی ایده یابی می رسیم. حال که اطلاعات ما پیرامون چیستی و چگونگی سفارش طراحی لوگو تکمیل گشته و آنها را بصورت یک دستورالعمل در اختیار داریم می توانیم وارد مبحث ایده یابی شویم. این مسئله را می توان به یک دانه تشبیه نمود وقتی دانه مناسب را در خاک میکاریم، این همان اطلاعات لازم کار است که از کارفرما و تحقیق بازار و رقبا کسب کرده ایم. وقتی دانه را آبیاری نموده شرایط لازم برای رشد آن را فراهم می کنیم، یعنی در حال ایده یابی هستیم. و زمانیکه دانه جوانه می زند ایده به نتیجه رسیده است.

در این بخش از آموزش ایده یابی در طراحی لوگو، باید دست بکار شوید. ابتدا وسایل لازم را فراهم کنید. اینکه از چه وسیله ای برای کار استفاده می کنید مسئله ای شخصی و سلیقا ای است. اما پیشنهاد می کنیم زیاد دور و اطراف خود را شلوغ نکنید تا ابزار اصلی شما زود تر حاضر شود. منظورم خلاقیت است. ذهن خود را معطوف به خلق و ایده کنید و درگیر وسایل اضافی نشوید. یک زیر دستی، مداد HB معمولی، یک پاک کن و زیر دستی، این تمام آن چیزی است که نیاز دارید. گاهی گوش کردن به یک موزیک آرام و اهام بخش شاید بتواند کمک کننده باشد این دیگر به عهده خودتان است.

طوفان فکری

در این قسمت از آموزش ایده یابی در طراحی لوگو، به شیوه طوفان فکری می رسیم. این روش سالیان بسیاری است که در شرکت ها و کمپین های طبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرد و نتایج درخشانی نیز در بر داشته است. شاید دلیل اصلی ابدا آن، عدم کارآیی افراد در بکار گیری و یافتن ایده های مناسب و خلاق در امور تبلیغات وبازاریابی باشد. به هر صورت در اینجا ما با تاریخچه و زمان پیدایش آن کاری نداریم و موضوع ما شیوه بکار گیری و استفاده از طوفان فکری است. اینکار را در شرکت ها بصورت گروهی توسط چندین نفر انجام می دهند. اما شما می توانید در صورت فریلنسر بودن، انفرادی عمل کنید.

برای ایده یابی خلاقانه در جایی آرام بنشینید موضوع خود را به عنوان مسئله یادداشت کنید و شروع به ثبت ایده بنمایید. اگر گروهی کار می کنید باید چند روز جلوتر موضوع را به افراد حاضر در جلسه بگویید. می توانید موضوع را بر روی تخته بنویسید اما اگر انفرادی کار می کنید کاغذ و مداد کفایت می کند. در جلسه هر فرد فقط یک ایده در هر دور می گوید و یادداشت می شود. اگر کسی ایده نداشت باید اشاره به نفر بعدی کند. باید همه راحت باشند مثل اینکه یک بازی در جریان است. ذهن هر چقدر آرامش بیشتری داشته باشد عملکرد آن بهتر خواهد بود. در ایده یابی باید دنبال کمیت بود کیفیت خودش خواهد آمد.

فکری

قوانین طوفان فکری

در این قسمت از آموزش ایده یابی در طراحی لوگو، لازم است به قوانین در جلسه طوفان فکری بپردازیم. این مسئله از اهمیت بسیاری برخوردار است. با اجرای درست این قواعد می توانید نتیایج درخشان و قابل تاملی بدست آوردید. در اصل رعایت این نکات می تواند به خلاقیت جلسه اضافه کند و از توقف ناگهانی افراد جلوگیری نماید.و در اصل از مهمترین ارکان آموزش ایده یابی در طراحی لوگو می باشد.

تمرکز بر کمیت

تاکید ما در جلسه طوفان فکری برای خلاقیت در ایده یابی در طراحی لوگو، بر کمیت است. با تامین شدن تعداد زیادی از ایده ها، کیفیت به یکباره خواهد آمد. هر ایده را روی تخته و اگر تنها هستید بر روی کاغذ یادداشت کنید. به کیفیت ایده ها فکر نکنید هر چه تعداد ایده زیاد تر باشد احتمال شکل گیری ایده موفق بیشتر خواهد بود. 

انتقادی در کار نیست

اصولا انتقاد کردن نوعی مانع ذهنی جهت ایده های خلاقانه برای طراحی لوگو ایجاد می کند اگر از کسی مشورت بخواهید و در ضمن از نظر او انتقاد کنید، او دیگر به راحتی سخن نخواهد گفت و این اولین گام در کور کردن خلاقیت در افراد است. همه آزاد هستند در نوبت خود یک ایده را مطرح نمایند و کیفیت ایده به هیچوجه مهم نیست. شما فقط ایده ها را یادداشت کنید و بگذارید جلسه پیش برود. شکل گیری ایده های خوب به یکباره صورت خواهد گرفت و از نتایج شگفت زده خواهید شد و این از اصول آموزش ایده یابی در طراحی لوگو می باشد.

در کار نیست

استقبال از ایده های غیر معمول

ما در آموزش ایده یابی در طراحی لوگو، همیشه تاکید بر روی خلاقیت داریم. اصولا خلاقیت عنصر اصلی در ارائه آثار موفق هنری محسوب می شود. این خلاقیت محصول تفکری غیر از ایده های رایج است. خلاقیت به ارائه ای جدید از یک موضوع تکراری می پردازد و انجام آن را با نو آوری همراه می کند و تکرار را از موضوع خود می گیرد به همین سادگی می بینیم که با استقبال از ایده های نو که قالبا عجیب نیز به نظر می رسند،  می توانیم به نتایج شگرفی دست یابیم.

تلفیق ایده ها با هم

تاکید ما در آموزش ایده یابی در طراحی لوگو، بر این اصل است که هیچ کس مالک هیچ ایده ای نیست. ما می توانیم ایده ها را با یک رویکرد جدیدتر مطرح نماییم و یا از ترکیب و تلفیق دو ایده با هم بهره مند شویم. اینکار گاهی به نتایج چند وجهی نیز منجر می شود گاهی نتایج رضایت بخش، و گاهی مطلوب نیستند اما امتحان هر احتمالی آزاد است.  هیچکس نباید ایده ای را به خود و یا دیگران نسبت دهید اینکار باعث اختلاف و توقف ایده یابی می شود.

مهندسی در ایده پردازی

روش دیگری که ما در آموزش ایده یابی در طراحی لوگو به ان اشاره می کنیم مهندسی ایده پردازی است. در این روش به تولید ایده از طریق المان های مربوط به موضوع طراحی می پردازیم. این روش نیز به طوفان فکری بسیار شبیه است و از اصول آن پیروی می نماید و باید گفت در مواردی که شما به تنهایی در مورد یک مسئله ایده پردازی می کنید بسیار مفید خواهد بود. و در اصل مجموعه ای برای نتیجه نهایی گرد آوری می کنید و از بین آنها شروع به ایده یابی می نمایید. این روش شامل مراحل زیر است.

مهندسی در ایده پردازی

نوشتن کلمات

در مهندسی ایده پردازی، یکی از مهمترین بخش های آموزش ایده یابی در طراحی لوگو، نوشتن کلمات است. شما بر حسب موضوع خود شروع به نوشتن تمام کلمات مرتبط به موضوع طراحی می نمایید. هر چیزی که ممکن است به مسئله شما به نوعی مربوط شود، باید ثبت شود. موضوع اصلی در مرکز و تمامی کلمات مرتبط در اطراف آن قرار می گیرند. مطمئن شوید چیزی از قلم نیفتاده باشد. حال کلمات نوشته شده شامل زیر مجموعه های خود می شوند. مثلا در مورد موضوع اصلی که جنگل است، خاک، رودخانه، ماهی، درخت، برگ، میوه، حیوانات، پرندگان، باران، ابر، آسمان و … را باید بنویسید.

انتخاب کلمات

در قسمت انتخاب کلمات در آموزش ایده یابی در طراحی لوگو، باید اینبار به انتخاب کلمات مناسب بپردازید. در مرحله نوشتن شما به توسعه کمیت می پرداختید و قضاوت کیفی نمی کردید. اما در مرحله انتخاب، کلمات مناسب ایده خود را باید گزینش کرده و دور آنها خط بکشید. این البته انتخاب نهایی نیست اما شما را یک گام به حصول نتیجه نزدیکتر می کند.

تلفیق کلمات

در بخش تلفیق کلمات در آموزش ایده یابی در طراحی لوگو، باید از کلمات مناسب بدست آمده نهایت استفاده را ببرید. در این گام شما می توانید از پتانسیل موجود در این کلمات استفاده کرده آنها را دو به دو با هم تلفیق نمایید. البته تفاوتی که این مرحله با گام های قبلی دارد ذکر این نکته است که، اینبار باید ترکیب کلمات را بصورت تصویری ارایه دهید. بطور مثال ترکیب کلمه آچار با واژه برگ را بر روی کاغذ طراحی کنید. لازم نیست طراحی دقیق و زمان بر باشد بلکه این یک تصویر از یک ایده است که قرار است بعدا پخته تر گردد.

مرحله نهایی

در آخرین بخش مهندسی ایده در آموزش ایده یابی در طراحی لوگو، باید از بین ایده های تصویری تولید شده، مناسب ترین آنها را انتخاب کنید. انتخاب طرح مناسب بستگی به عواملی دارد که در بخش جمع آوری اطلاعات از کار فرما، بررسی رقبا و تحقیق و جستجو بدست آورده اید. با در نظر گرفتن این اطلاعات و زیبایی شناسی که خود مسئله مهمی است، می توانید به انتخاب نهایی برسید. نکته مهم دیگر در انتخاب نهایی نظر کار فرما است که می تواند تعیین کننده باشد.  در اینجا آموزش ما در زمینه ایده یابی در طراحی لوگو تکمیل شده، حالا نوبت شما است، دست بکار شوید.   

مرحله نهایی

جمع بندی

ما در مقاله آموزش ایده یابی در طراحی لوگو، به بررسی ایده پردازی و شرح آن به شیوه ای عملی پرداختیم. ابتدا به مسئله جمع آوری اطلاعات ، تحقیق بازار و بررسی رقبا اشاره کردیم. سپس شروع ایده یابی را با طوفان فکری و قواعد مبتنی بر آن مطرح نمودیم و در ادامه به بحث مهندسی در ایده پردازی پرداختیم و سه مرحله مهم آن را شرح دادیم. حالا هر آنچه برای ایده یابی اصولی نیاز است را می دانید. موضوعی انتخاب کرده و راجع به آن تمرین کنید. هر چه تمرینات بیشتری انجام دهید در ایده یابی در طراحی لوگو موفق تر خواهید بود.

وب سایت خانه لوگو

وب سایت طراحی هویت بصری خانه لوگو، مرکزی جهت ارایه خدمات تخصصی گرافیک در حوزه طراحی انواع لوگو، بازسازی و باز طراحی لوگو های قدیمی و تهیه دفترچه هویت بصری برند ( برند بوک ) است که تمامی این خدمات حول محور لوگو یا آرم می باشند. ما در این مرکز از ارائه خدمات در دیگر بخش های گرافیک خود داری نموده و تمام توان خود را بر روی موضوع لوگو معطوف می نماییم. جهت سفارش، توسط دکمه ثبت سفارش به صفحه مربوطه بروید و جهت دریافت مشاوره رایگان در این زمینه با تلفن تماس یا ابزارک چت آنلاین، سئوالات خود را مطرح نمایید.