خدمات ما
برند بوک
برند بوک چیست؟
یکی از اصلی ترین خدمات ما در وب سایت خانه لوگو تهیه کتابچه هویت بصری برند یا برند بوک است. برند بوک در اصل یک سند رسمی است که به شما کمک می کند تا باید و نباید های هویتی برند خود را بدانید و در توسعه شرکت خود آنها را رعایت نمایید. چهار چوب مشخصی که به طراحی بخش های مختلف برند شما هویت می دهد، برند بوک نام دارد. اساسا باید گفت کتابچه هویت بصری در اصل حکم یک دستور العمل را دارد تا شما برای انجام اموری که به بخش بصری شرکت یا سازمانتان مربوط است بتوانید به آن رجوع کرده و طبق دستورات و قوانین مربوطه کارتان را پیش ببرید.
برند بوک رسالت و ماموریت اصلی برند شما را تبیین می نماید و در ادامه جنبه های مختلف هویت بصری برند شما را شرح می دهد و این دو مولفه را با هم سازگار می نماید. این مسئله باعث تثبیت و مشخص شدن ریشه های اصلی شرکت یا موسسه شما می شود.
Brand Guide, Brand Manual, Brand Identity Book نام های دیگری هستند که به برند بوک یا کتابچه هویت بصری برند گفته می شود.
چرا به برند بوک نیاز داریم؟
همانطور که قبلا اشاره نمودیم، برند بوک یک چهار چوب مشخص برای توسعه المان های مختلف برند شرکت و یا موسسه ما می باشد که موجب هماهنگی بخش های مختلف می شود. چهار چوبی که برای هماهنگی پرسنل، اهداف، راهکارها و مواردی که به نوعی با عوامل بصری هماهنگ شده با اهداف شرکت ما در ارتباط هستند. بنا بر این برند بوک نقش دستورات هماهنگ کننده بین این عوامل و نفرات را ایفا می نماید که وجود آن در موسسات و سازمانها از ضروریات است. در ادامه به توضیحات بیشتری در این زمینه می پردازیم.
یک شرکت را تصور کنید که دپارتمان های مختلف هر یک عهده دار بخشی از هویت برند ما شده اند. گروهی روی لوگوی ما کار می کنند، عده ای وب سایت شرکت را توسعه می دهند، شبکه های اجتماعی را بخش دیگری پی ریزی می نمایند و … این ها همگی افرادی با تخصص و تجربه در کارهای خود هستنداما نتایج کارهایشان متفاوت از هم و تابع سلائق فردی می باشند و نتیجه کار به صورتی رقم خواهد خورد که هیچ هماهنگی واحدی بین بخش ها ی طراحی شده نیست. رنگ های مختلف، فونت های متفاوت و سبک هایی که نا هماهنگی بسیاری دارند.
برند بوک همان ریشه ای است که قبلا برای جلوگیری از این نا هماهنگی شکل گرفته و پیش بینی شده است. با وجود این دستورالعمل واحد، همگی بخش ها ملزم به رعایت کردن مو لفه های موجود در این سند می باشند که این مسئله باعث هماهنگی و یکپارچگی مشخص در بخش های مختلف برند می شود. یک روح واحد در برند شما که محسور کننده چشم و ذهن مخاطبین و مشتریان شرکت شما می باشد.
المان های اصلی برند بوک
پس از توضیحاتی که راجع به کتابچه برند دادیم و با اهمیت وجود ان در هر شرکتی اشنا شدیم حال نوبت آن رسیده تا با بخش های اصلی هر برند بوک آشنا شویم این بخش ها هر کدام مانند یک اجر از ساختمان کتابچه برند برند عمل کرده که وجود آنها برای هماهنگی هر چه بهتر برند ما الزامی است.
عناصر اصلی کتابچه راهنمای برند بسیار زیاد است که بسته به نوع کسب و کار شما قابل تغییر و درجات اهمیت مختلفی دارند که در اینجا به برخی از آنها که بخش هویت بصری را تبیین می کنند اشاره می نماییم.
داستان برند و تبیین آن
در شرح داستان برندها می توان به چگونگی انجام ماموریت ، نحوه ارتباط با مشتری، اهداف کلی و ارتباط آن با چرایی به وجود آمدن آن شرکت اشاره کرد. اینکه به وجود آمدن و نحوه رسیدن به اهداف شرکت یا موسسه چگونه محقق می شود. در اصل داستان یک برند بخش استراتژیک آن است که دستاوردها حول محور این داستان می چرخد.
مخاطبان و جامعه هدف برند
شناسایی مشتریان که ممکن است از یک طیف واحد و یا اقشار مختلفی از جامعه باشند، از آنجایی ضروری به نظر می آید که در ردیابی سلائق و نیازمندی های آنان راه گشا می باشد و برنامه ریزی برای رفع نیازمندی آنها را میسر می سازد.
چشم انداز برند
در هر برندی چشم اندازهای آینده یکی از اصلی ترین قسمت های هر برنامه ریزی موفقی می باشند. این چشم اندازها خواه کوتاه مدت، خواه میان مدت و حتی اگر دراز مدت هم باشند چیزی از ضریب اهمیت آنها کاسته نمی شود و جایگاه خود را برای آینده حفظ می نمایند.
شخصیت سازی برند در تعاملات
یکی از مهمترین بخش ها نحوه تعامل با مخاطبین ، خواه در شبکه های اجتماعی و یا در وب سایت، چه در مقالات و یا در ادبیات و آیین نگارش و اسلوب های تعاملی زبانشناسانه با مخاطبین و حتی نحوه پاسخ گویی ها باید از یک شیوه هدفمند بهره ببرند تا یک کل منسجم را تداعی نمایند.
لوگو و قوانین آن
مهمترین بخش هویت بصری برند لوگو است. تبیین فضای اطراف لوگو که چگونه می توان آن را سازمان دهی کرد. در وب سایت، بسته بندی، اوراق اداری، شبکه ها یاجتماعی و … چه بایدها و نباید هایی برای استفاده لوگو وجود دارد. باید موارد صحیح و نادرست با ذکر مثال آورده شوند. نحوه چیدمان تگ لاین شعار شرکت مشخص شود تا از شکل ها و چیدمان های مشخص شده در دیزاین بخش های مختلف تخطی نشود.
نحوه قراگیری افقی و عمودی، لوگوی سیاه و سفید و فرمت های مختلف لوگو به منظور استفاده در وب سایت یا چاپ و دیگر بخش ها باید مشخص شوند.
تعیین پالت رنگ
هر برندی باید پالت رنگی یا به عبارتی رنگ سازمانی خود را داشته باشد. پالت رنگ بنا بر آن دارد تا به بیان آنچه که برند ما به آن می اندیشد بپردازد، اما به بیانی بصری و تحت قالبی رنگین، این مسئله باید تمام صفحات شغلی و ماموریتی برند ما را با در نظر گرفتن خواص رنگ ها بیان نماید. در نظر گرفتن فرهنگ مردم هر کشوری نسبت به رنگ ها اهمیت ویژه دارد که باید به جغرافیای فعالیت آن برند توجه شود.گوی اینکه رنگ ها شخصیتی بین المللی نیز دارند.
باید رنگ ها مشخص شوند، کد رنگی آنها برای استفاده در وب سایت، شبکه های اجتماعی ، چاپ و ست اداری مشخص و سیستم رنگی آنها تعیین شوند.
تایپوگرافی در برند بوک
طبیعاتا هر برندی دارای بخش هایی از جمله وب سایت، لوگو، شبکه های اجتماعی و … می باشد و در آن متون مختلفی به درج اطلاعات می پردازند. برندها مشخص می نمایند که چه فونتی با چه ماموریتی از برند آنها سازگاری دارد. بطور مثال: فونت تیترهای مقالات و نوشته ها یا شعارهای اصلی برند و یا فونتی که در لوگو مورد استفاده است کدامند.
اینکه چه زمانی از حالت برجسته، نرمال و یا اوریب آنها استفاده شود همگی باید با جزئیات شرح داده شوند. و اساسا هر مولفه ای که نیاز به تنظیمات دارد باید از قبل پیش بینی شود تا زمان بکار گیری، طراح دچار سر در گمی نشود.
کلام پایانی
لازم به توضیح است که موارد و المان های یاد شده بصورت عمومی در برند بوک ها استفاده می شوند و بر اساس نوع برند قابل تغییر هستند. ما در وب سایت طراحی هویت بصری خانه لوگو، همانطور که از اسمش پیدا است، به قسمت هویت بصری آن می پردازیم. یعنی قسمت هایی که به بخش تصویری و دیداری یعنی گرافیک کار مربوط هستند.
ثبت سفارش برند بوک
جهت سفارش کتابچه هویت بصری برند یا برند بوک، دکمه ثبت سفارش را زده، فرم مربوطه را پر کنید، فقط در قسمت نوع لوگو درخواستی بنویسید ( برند بوک ) و بقیه سئوالات را طبق روال فرم ادامه دهید. پس از ثبت سفارش پیامی مبنی بر ثبت موفق برای شما به نمایش در می آید که در کمترین زمان ممکن با شما تماس گرفته هماهنگی های لازم جهت شروع کار را انجام می دهیم.